Vijf opmerkelijke innovaties van de LogiMAT

Marcel te lindert op 15 maart 2016 | 5 minuten leestijd

Innovaties
waren er genoeg tijdens de LogiMAT, de populaire logistieke vakbeurs die
afgelopen week plaatsvond in Stuttgart. De grootste gemene deler in al deze
innovaties luidt automatisering, maar dan wel in combinatie met snelheid en
flexibiliteit. LogistiekProfs zet vijf opmerkelijke innovaties op een rij. 

1 Orderpicktruck volgt op de voet
De meeste aandacht op de beurs was voor de iGo neo CX 20, de orderpicktruck van Still die zijn baasje als een schoothondje volgt op weg door het magazijn. Deze truck zorgt volgens de Duitse heftruckproducent voor een tijdsbesparing van 30 procent, simpelweg omdat de chauffeur niet steeds weer moet op- en afstappen om de machine soms maar een paar meter verderop te zetten. Concurrenten zoals Crown en Jungheinrich ontwikkelden daarom een afstandsbediening waarmee de chauffeur de orderpicktruck een paar meter kan laten rijden, maar ook die is bij Still niet meer nodig. Het geheim zit in een lasersysteem die continu de positie van de chauffeur in de gaten houdt. Als de chauffeur een paar meter verder loopt, komt ook de truck in beweging.  Als de chauffeur stopt, remt de truck op elegante wijze af totdat de pallet die op de vorken is meegenomen direct voor de juiste picklocatie staat. Als zich een obstakel in het gangpad bevindt, zoekt de truck zelf een weg erom heen. Een ideale collega dus.

2 Vanderlande laat het hangen
Vanderlande toonde op de beurs een eigen systeem voor hanggoed en vulde daarmee een gat in het portfolio. Dit systeem met de naam Airtrex komt voort uit de schoot van Smatec, een start-up uit Bielefeld die sinds oktober 2014 onderdeel is van Vanderlande. Het onderscheidend vermogen van Airtrex zit niet zozeer in de functionaliteit, maar veel meer in het ontwerp. Zo telt Airtrex slechts 3000 unieke componenten, terwijl systemen van concurrenten al snel 7000 tot 10.000 componenten bevatten. Dat betekent dat het systeem sneller te installeren is en minder onderhoud vergt, terwijl de voorraad spare parts beperkt kan blijven. Een ander voordeel is dat Airtrex niet wordt aangedreven door een ketting zoals andere systemen, maar via frictie: twee wielen, aangedreven door een elektromotor, duwen de hangbaan vooruit. Een ketting heeft twee grote nadelen. Allereerst is de lengte van een ketting beperkt, waardoor ingewikkelde overgangen nodig zijn tussen de delen die door verschillende kettingen worden aangedreven. Daarnaast is olie nodig om de ketting te smeren, wat in combinatie met kleding geen handige combinatie is. Vanderlande werkt momenteel aan een variant van de Airtrex die als pocketsorter kan worden gebruikt. Daarmee wordt dit systeem ook geschikt voor gebruik in e-commerce-magazijnen.

3 Pallets sorteren op laadvolgorde
Grote delen van het warehouse kunnen vandaag de dag worden geautomatiseerd, maar op de expeditievloer blijft het vaak nog behelpen. Vaak zijn vele vierkante meters zijn nodig om pallets gereed te zetten voor transport. Kardex heeft met de MSequence een compacte oplossing ontwikkeld. Pallets worden tijdelijk gebufferd in stellingen die voor de laaddeuren worden geplaatst. Een speciaal stellingbedieningsapparaat pakt de pallets in de juiste volgorde uit de stellingen en plaatst ze op één van de rollenbanen die richting de laaddeuren lopen. Het systeem kent twee standaard uitvoeringen: één met 184 palletplaatsen, goed voor 5,5 opleggers en één met 272 palletplaatsen, goed voor 8 opleggers. In de eerste variant haalt het stellingbedieningsapparaat 64 dubbelspelen per uur, in het tweede 57 dubbelspelen. Volgens Kardex is het systeem ontworpen volgens het plug-and-play-principe en bedraagt de levertijd niet meer dan 22 weken.

4 AGV die het lijntje volgt
Op de LogiMAT stonden bijzonder veel automatisch geleide voertuigen (AGV’s). De nieuwe variant van Bito Systems blinkt uit in implementatiegemak: het plakken van een rode tape op de vloer is voldoende om de Leo Locative een parcours te laten volgen. Verander de tape en het voertuig verlegt zijn koers. Door aan het eind van de route een strip met 2D-barcodes te plakken, krijgt het voertuig zijn opdrachten en weet hij of hij een bak moet afzetten of juist oppakken. Daarvoor heeft de AGV van Bito geen wifi-netwerk of verbinding met het WMS nodig. De vraag is hoe lang de tape blijft zitten in een omgeving waarin ook veel mensen rondlopen. Wie echter regelmatig tijdelijke processen met een sterk repeterend karakter moet inrichten, kan op deze manier wellicht heel eenvoudig een aantal transportbewegingen automatiseren.

5 Onderdelen in de draaimolen
Het Duitse TWI heeft een volledig automatisch draaiende carrousel ontwikkeld waarin verdeeld over acht niveaus 240 bakken met onderdelen tot 400 millimeter passen. Deze toren, die in totaal twee ton kan herbergen, heeft een verticaal paneel met voor elk niveau een display dat aangeeft hoeveel stuks nodig zijn uit de voorgedraaide bak. Met een orderpickkar, voorzien van pick-to-light-displays, is het mogelijk om de onderdelen te verdelen over twintig verzenddozen. Zodra een pick is bevestigd, draait de carrousel weer een stuk totdat de volgende picklocatie voorstaat. Geheel nieuw zijn technieken zoals de carrousel, pick-to-light en put-to-light natuurlijk niet, maar in deze combinatie kan de SP-AERO voor sommige bedrijven met veel kleine onderdelen best interessant zijn. 

Marcel te Lindert – journalist logistiek en supply chain