Vijf ontwikkelingen op weg naar toekomstbestendige stadslogistiek

Logistiekprofs op 1 juni 2017 | 4 minuten leestijd

In 2016 werden er in Nederland 135 miljoen pakketten bezorgd. En dat aantal is stijgende. Op het gebied van de last mile zorgt dat voor de nodige uitdagingen. Maar op die uitdagingen worden mondjesmaat ook antwoorden gevonden. Margeeth Pape van Thuiswinkel.org neemt ons op E-fulfiment & Logistics mee in vijf oprukkende trends in de last mile.

Pape wil allereerst nuanceren dat e-commerce de grote veroorzaker is van alle bestelbusjes in binnensteden. Uit onderzoek van de Topsector Logistiek bleek onlangs dat slechts 3 procent van alle busjes in binnensteden e-commerce gerelateerd is. “De grote veroorzaker van de drukte in binnensteden is bouwverkeer”, aldus Pape. Hoe kan het dan toch dat e-commerce vaak als de grote boosdoener wordt gezien? “Dat is omdat we heel zichtbaar zijn. We rijden langs woningen, mensen zien ons. En we blokkeren hun straten natuurlijk.”

De hoeveelheid bestelbusjes in binnensteden mag dan meevallen, e-commerce zorgt toch voor de nodige uitdagingen op de weg. Door smalle straten en beperkte laad- en losplekken blokkeren bestelbusjes vaak de straten. 80 procent van de Nederlandse consumenten wil zijn pakketje het liefst thuis of op het werk bezorgd hebben in plaats van bij een afhaalpunt. Daardoor leggen vervoerders veel kilometers af. Omdat vervoerders in beperkte mate samenwerken, rijden busjes vaak grotendeels leeg rond.

Toch zijn er ook een hoop ontwikkelingen die binnenstedelijke logistiek toekomstbestendig kunnen maken. Pape, adviseur logistiek en duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, onderscheidt vijf trends die de last mile in Nederland mogelijk drastisch gaan veranderen.

1. De consument bestuurt 
De consument krijgt de regie over de last mile. “Dat is al te zien aan de talloze afleveropties bij de check-out. In België voert Zalando een test uit met startup Parcify. Daarbij volgt de pakketbezorger real-time locatie van de consument, om daar vervolgens heen te rijden en het pakketje te bezorgen.” Een groot voordeel van bezorging op deze manier is dat de eerste afleverpoging altijd succesvol is, terwijl dat nu nog vaak misgaat. “We kunnen ons ook afvragen of webwinkel en logistiek in de toekomst nog wel met elkaar verbonden zijn. Mogelijk gaat de consument zijn eigen logistiek bepalen via social delivery.” 

 2. Duurzame logistiek 
“Je merkt dat e-commerce aan het transformeren is. Bedrijven vragen zich af hoe ze hun logistiek zo duurzaam mogelijk kunnen inrichten.” Volgens Pape komt dat door druk vanuit maatschappelijke partijen zoals NGO’s en toenemend consumentenbewustzijn ten opzichte van duurzaamheid. “Daarnaast zijn er natuurlijk de Europese afspraken die we hebben gemaakt rondom CO2-reductie. Daarin is vastgesteld dat we met dezelfde uitstoot zes keer meer moeten kunnen vervoeren. Dat vraagt om een heroverweging van onze huidige logistieke processen.”

3. Effectief gebruik van middelen
Door beschikbare ruimte effectief in te zetten, kunnen fors kilometers worden bespaard. “Dat kan door effectieve mobiliteit, bijvoorbeeld samenwerking tussen logistiek dienstverleners, maar ook door effectief gebruik van ruimte. In veel binnensteden en distributiecentra is ruimte beschikbaar. Dat kan flexibeler en efficiënter worden ingericht en er zijn initiatieven die hier op inspringen. Ook tijd kan effectiever gebruikt worden. Waarschijnlijk gaan we naar een toekomst waarin 24 uur per dag wordt uitgeleverd.”

4. Retourlogistiek
Ook retourlogistiek is aan het transformeren. Door WEEE-wetgeving (Waste Electrical and Electronic Equipment) zijn webwinkels nu verplicht om oude elektra weer van consumenten in te nemen. “Bij sommige vervoerders kunnen consumenten bij het ontvangen van hun pakketje hun oude elektra direct meegeven aan de bezorger.” Thuiswinkel.org constateert ook een toename in de levering van onderdelen en reparatieservices aan huis. Daarnaast stijgt ook het aantal verkopen tussen consumenten (C2C) via bijvoorbeeld Marktplaats. 

5. Nieuwe toetreders
“Er zijn talloze nieuwe toetreders die de last mile kunnen verduurzamen. Drones en bezorgrobots, maar ook startups als ViaTim, De Buuren en NokNok moeten bezorging efficiënter maken. NokNok is een partij die slimme sloten levert, waardoor de bezorger toegang krijgt tot het huis en een pakketje achter de voordeur neer kan zetten. Dat roept vragen op rondom veiligheid, maar dat doet elke innovatie.” 

Redactie LogistiekProfs