Vier blijvende trends op de LogiMAT

Marcel te lindert op 17 maart 2017 | 4 minuten leestijd

In de logistiek spelen verschillende trends die ook op de LogiMAT te zien zijn. Ze zorgen voor een grotere flexibiliteit, schaalbaarheid, kwaliteit en continuïteit in de operatie en maken nieuwe betaalmodellen mogelijk. In dit artikel vier trends met voorbeelden van de beursvloer.

Trend 1: reductie van downtime
Tegelijk met de automatiseringsgraad nemen ook de risico’s in magazijnen toe. Als een automatisch opslag- of orderverzamelsysteem plat ligt, gaat geen order meer de deur uit. Magazijninrichters hebben lang geleden daarop ingespeeld met de optie om systemen op afstand te beheren. Service-engineers kunnen via internet inloggen en meekijken waar de fout zit. Dankzij de mogelijkheden van big data en analytics zetten ze nu een volgende stap: condition based maintenance. Door prestaties van systemen en data van sensoren te registreren en analyseren, groeien de mogelijkheden om te voorspellen wanneer systemen in storing raken. Magazijninrichters kunnen daarop anticiperen door een preventieve onderhoudsbeurt in te plannen.

Swisslog heeft tijdens de LogiMAT een innovatieprijs ontvangen voor het concept Condition Monitoring. In zijn toelichting op de prijs zegt Christian Baur, COO van Swisslog, dat het Swisslog met dit concept niet alleen te doen is om stilstand van systemen te beperken. “Door toepassing van moderne analysetechnieken is het mogelijk om de starre, projectgedreven aanpak in de intralogistiek te ontwikkelen richting een servicegeoriënteerde aanpak met pay-per-use-betaalmodellen.”

Trend 2: modulaire constructies
Het ontwerp van automatiseringssystemen is in de logistiek nog vaak een kwestie van maatwerk. Voor elk nieuw project gaan magazijninrichters opnieuw naar de tekentafel om een uniek systeem met een unieke besturing te ontwerpen. Door meer gebruik te maken van modulaire ontwerptechnieken gaat de tijd voor ontwerp, productie en installatie van systemen drastisch omlaag, terwijl aan functionaliteit niet of nauwelijks hoeft te worden ingeboet.

De LogiMAT toont verschillende magazijninrichters die modulair ontwerpen in de praktijk hebben gebracht. Een voorbeeld is de Oostenrijkse staalspecialist Voestalpine Krems, die met Cubiqo een modulair opslagsysteem voor banden en wielen heeft ontwikkeld. Het opslagsysteem bestaat uit verschillende bouwblokken, die op en naast elkaar kunnen worden geplaatst. “De installatietijd gaat daardoor omlaag, maar ook de ontwerpkosten. We hoeven niet steeds weer opnieuw uit te rekenen hoeveel draagkracht een systeem aankan”, aldus een medewerker van Voestalpine Krems.

Trend 3: plug-and-play
Conveyor-systemen werden ooit gebouwgebonden systemen genoemd. Die benaming zegt genoeg: ze waren star en inflexibel. Die tijden veranderen. Steeds meer leveranciers van conveyor-systemen passen modulaire ontwerpprincipes toe en voeren die ook door in de besturing. Dat leidt tot plug-and-play conveyors, waarbij lange programmeer- en testtrajecten niet meer nodig zijn. Bijkomend voordeel: de opstelling van conveyors is veel gemakkelijker dan voorheen aan te passen. Enig geschuif met de verschillende modules en opnieuw de stekkers erin steken is al voldoende om een nieuwe configuratie tot stand te brengen.

Een speler die hierin voorop loopt, is Next Intralogistics. Deze magazijninrichter levert de FlexConveyor, een modulair systeem dat samen met het Karlsruher Institut für Technologie is ontwikkeld. Dat maakt compleet nieuwe financieringsmodellen mogelijk zoals huren en leasen van conveyors. Ook korte huurtermijnen zijn mogelijk. “Alleen conveyors gebruiken wanneer u ze nodig heeft, zolang u ze nodig heeft”, luidt het motto van Next Intralogistics.

Trend 4: in één keer goed
Niets zo frustrerend als een service-engineer die aan de andere kant van de wereld op onderdelen staat te wachten en dan tot de ontdekking komt dat de verkeerde zijn opgestuurd. Een klant van de Duitse softwareleverancier IGZ wilde dat voorkomen. 99,9 procent foutloze orders is niet genoeg, met minder dan 100 procent nam de klant geen genoegen. Dat heeft geleid tot een nieuwe technologie voor het controleren van orderpickprocessen: pick by motion. Camera’s boven het pickstation houden nauwlettend in de gaten uit welke bak een orderpicker iets pakt en in welke verzenddoos dat item weer wordt neergelegd. “Orderpickers hoeven niet te scannen en hebben hun handen dus vrij. Pick-to-light was ook een optie geweest, maar dan moet de orderpicker altijd nog op een knop drukken. Dat is nu niet meer nodig”, stelt Markus Wenning, vice sales director van IGZ

Marcel te Lindert – Journalist logistiek & supply chain management