02.10.2015 | Branchenieuws

‘Vervoerders niet klaar voor wensen consument’

Pakketvervoerders zijn niet ingespeeld op de eisen van de online consument. Dat stelt Accenture tijdens de Post Expo in Parijs naar aanleiding van eigen onderzoek.

Goedkoop én snel 
Online shoppers zouden veel waarde hechten aan een goedkope service zonder dat ze daarbij inleveren op gemak en langer op hun pakketje moeten wachten. Toch zijn er nog maar weinig vervoerders die goedkoop en tegelijkertijd snel zijn, zo schrijft Paazl. Volgens Accenture is het belangrijk dat pakketvervoerders constant op zoek zijn naar het verbeteren van hun service naar de klant toe. Alleen dan kunnen ze marktaandeel winnen.

Meerdere bezorgopties 
Nu richten bedrijven zich vooral op sneller leveren. In plaats daarvan zou de focus moeten liggen op het aanbieden van verschillende leveringsopties, met daarbij verschillende tarieven. De consument kan op deze manier zelf kiezen waar hij of zij het meeste waarde aan hecht.  80 procent van de online retailers zou een meetbare verbetering in de klanttevredenheid hebben geconstateerd nadat zij meerdere bezorgopties introduceerden. 

Uit het onderzoek blijkt dat de volgende drie logistieke punten de markt de komende jaren zullen beheersen: 

  1. Delivery control: consumenten eisen controle over de last-mile. Ze willen bepalen hoe, waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd.
  2. Delivery locations: er ontstaat een groeiende vraag naar nieuwe bezorgopties, waaronder afhaalpunten en kluizen die 24 uur per dag te bereiken zijn. 
  3. Delivery timing: verschillende levertijden en bijbehorende tarieven. Belangrijk is dat de consument flexibiliteit geniet. 

Groeiend pakketvolume 
Het onderzoek van Accenture laat ook een postief vooruitzicht zien voor de vervoersbranche. De branche profiteert namelijk van een groeiend pakketvolume. Tot 2020 wordt een jaarlijkse groei van 9 procent voorspeld, tot een totaal van 343 miljoen dollar. Toch waarschuwt Accenture voor de concurrentie die op de loer ligt, van bedrijven als Amazon en Uber. Amazon werkt bijvoorbeeld aan een eigen supply chain, terwijl Uber onlangs zijn entree maakte in de logistieke branche. 

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (0)

Reageren