Verpakkingsdichtheid: ‘De ruimte zit soms in een andere hoek dan je denkt’

Logistiekprofs op 23 januari 2019 | 4 minuten leestijd

De e-commerce sector werkt hard aan de reductie van lucht in pakketten. Ook op andere plekken in de keten wordt echter veel lucht vervoerd, stelt Herman Wagter van samenwerkingsverband Connekt.

Connekt, een non-profitorganisatie die zich bezighoudt met innovatie in de logistiek, deed samen met Thuiswinkel.org onderzoek naar de verpakingsdichtheid in de keten. Grote spelers als bol.com en Coolblue zijn al volop bezig met vervangen van grote dozen voor op maat gemaakte verpakkingen. Daardoor nemen verpakkingen minder ruimte in beslag, wat leidt leidt tot efficiënter transport en uiteindelijk minder uitstoot.

Naast de lucht in pakketten zit er ook veel lucht in het logistieke proces zelf, stelt Wagter op de Webwinkel Vakdagen. “De ruimte zit soms in een andere hoek dan je denkt.” Zo worden rolcontainers, vrachtwagens en bestelbussen niet altijd optimaal beladen. Dertien transportbedrijven en logistiek dienstverleners gaven Thuiswinkel.org en Connekt een kijkje in de keuken, om inzichtelijk te krijgen of logistieke middelen optimaal worden benut.

Rolcontainers: weinig lucht

Het werken met rolcontainers is voor magazijnmedewerkers ergonomisch handig, stelt Wagter. “Men kan de rolcontainer eenvoudig vullen en de truck kan snel en netjes worden ingeladen.” Wagter constateert dat bij bijna alle partijen al wordt gestreefd naar een maximale belading van de rolcontainers. “Dat gebeurt best knap, zo blijkt uit onze steekproeven. Hier is volgens ons dan ook weinig verbetering te behalen.”

Vrachtwagens: veel lucht

Vrachtwagens worden nog voor een groot deel met lucht beladen. Dat komt júíst door de rolcontainers, stelt Wagter. De rolcontainers worden er zo efficiënt mogelijk in geplaatst, maar door de beperkte hoogte en de wielen onder de rolcontainer is er boven en onder de container nog veel ruimte voor pakketten. “Daardoor is zo’n 30 tot 40 procent van de vrachtwagens met lucht beladen. Hier is dus ruimte voor verbetering.”

Bestelbussen: veel lucht, weinig tijd

Ook bestelbussen zijn niet optimaal beladen. Dat komt deels omdat chauffeurs de pakketten zelf inladen. “Onze steekproef liet zien dat de ene chauffeur de bus zo vol mogelijk laadt, terwijl de andere chauffeur in het midden een looppad creëert. De bottleneck zit hem echter niet in de belading, maar in de tijd. De chauffeur kan zijn bus wel voller laden, maar heeft niet voldoende tijd om nog meer pakketten te bezorgen. De dag zit al vol.”

Alternatieven

In een vervolgonderzoek willen Connekt en Thuiswinkel.org de aanwezige alternatieven onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar andere ladingdragers, zoals hogere rolcontainers of netten. En hoe efficiënt zijn rollerbanen, waarbij de pakketten vanuit de bus direct in het sorteerproces gaan? Wagter: “Die oplossingen kunnen zorgen voor vollere wagens.”

“We merken dat bedrijven veel zoeken naar het optimum: hoe benut ik de ruimte en ben ik toch zo snel mogelijk? Echter, de verplichte CO2-reductie komt steeds hoger op de agenda. We moeten meer vervoeren met fors minder uitstoot. Daarvoor moeten bedrijven echt hun best doen.” 

Webwinkel Vakdagen

Morgen, op donderdag 24 januari, vindt de tweede dag van de Webwinkel Vakdagen plaats. U vindt er 270 exposanten in de thuiswinkelbranche en haalt inspiratie uit meer dan honderd lezingen en keynotes. Aanmelden voor de Webwinkel Vakdagen kan hier. 

Gerelateerde artikelen