Verdubbeling klachten over pakketbezorging PostNL: 'Bezorgers staan onder grote druk'
Last Mile 25.09.2018 | Branchenieuws

Verdubbeling klachten over pakketbezorging PostNL: 'Bezorgers staan onder grote druk'

Het aantal klachten over de pakketbezorging van PostNL is zowat verdubbeld. De Consumentenbond heeft dit jaar al 2031 klachten over PostNL ontvangen via het klachtenkompas. 

Vorig jaar werd er 1347 keer over PostNL geklaagd. Met nog drie maanden te gaan, staat de teller voor dit jaar al fors hoger. De Consumentenbond verwacht dan ook een verdubbeling van het aantal klachten ten opzichte van 2017. 

Consumentenprogramma Kassa startte een eigen onderzoek naar aanleiding van de hoge hoeveelheid klachten. Uit een enquête van het programma onder bijna 4000 respondenten blijkt dat een derde van de consumenten niet tevreden is over de pakketbezorging van PostNL. 

Pakket in de kliko bezorgd

Pakketten zouden niet op tijd worden bezorgd of op vreemde plekken worden neergelegd, zoals in de kliko of onder de auto. Respondenten kregen regelmatig een melding dat ze niet thuis waren, terwijl ze gewoon in huis op de bezorger zaten te wachten. Verder blijken pakketbezorgers zelf handtekeningen te zetten op aangetekende poststukken. Bij 14 procent van de consumenten werd een pakket uiteindelijk nooit bezorgd.

Ontevreden over klachtenafhandeling

De helft van de ondervraagden heeft een klacht bij PostNL neergelegd. Maar liefst 86 procent van de respondenten is ontevreden over de afhandeling van deze klacht. “Het percentage dat ontevreden is met de klachtenafhandeling is opvallend hoog. Een teken aan de wand. PostNL moet daar echt heel wat verbeteren,” stelt Joyce Donat van de Consumentenbond.

Klacht bespreken met pakketbezorger

Leendert-Jan Plaiser van PostNL zegt in de uitzending dat de genoemde cijfers 'niet overeen komen met onze cijfers'. "Maar iedereen die ontevreden is over onze dienstverlening is er een te veel. Wij willen graag de favoriete pakketbezorger van Nederland zijn." Plaiser zegt elke klacht te bespreken met de betreffende pakketbezorger. "Die proberen we ook opnieuw te instrueren. Dat zou de volgende keer goed moeten gaan." 

'Aflevering is betaling'

Tegenover Kassa stelt belangenvereniging SubcoPartners dat pakketbezorgers hun werk onder grote druk moeten uitvoeren. Chauffeurs in vaste dienst krijgen per uur betaald. Zelfstandige chauffeurs per afgeleverd pakket. "Zolang er per pakket betaald wordt zullen bezorgers alles doen om een pakket af te leveren. Aflevering is betaling en deze betaling hebben de bezorgers keihard nodig om te overleven", aldus een woordvoerder." 

Bekijk hier het fragment van Kassa:

Plaats een reactie (6)

Reageren
  • mies bakkervreugdenhil
    03.12.2018 - 11:23 uur | mies bakkervreugdenhil

    Op 27 dec.2018 Heb ik een aangetekend pakket verstuurd.Het zou 28 dec.bezorgd worden.Toen een dag later.Ik begrijp dat het druk is maar waarom word ik niet op de hoogte gehouden wanneer het pakket word bezorgd.Bij informatie op internet staat dat het nog bij het afgiftecentrum staat en het is nu 3 dec.Waarom geen informatie?Als je belt heb je 40 wachtende voor je.

  • Ronald Whitehouse
    30.11.2018 - 15:50 uur | Ronald Whitehouse

    Post nl een fluts bedrijf. Altijd een excuus naar een andere. Black Friday, cyber Maandag, wat krijgen wij meer. Delirious dinsdag,Wanzige Woensdag en wie weet Witte Paasen. Post nl get your fucking act together.

  • 01.11.2018 - 18:13 uur | Sylvia de Groen

    Pakket is al vanaf 25-10-2018 onderweg dat kan toch niet
    Voorlopige levering: 31-10-2018
    01-11-2018 | 18:22 uur
    Niet van toepassing
    01-11-2018 | 18:22 uur
    Bezorging is uitgesteld
    01-11-2018 | 18:22 uur
    Zending gesorteerd
    01-11-2018 | 13:29 uur
    Niet van toepassing
    01-11-2018 | 13:29 uur
    Zending is gesorteerd
    01-11-2018 | 13:29 uur
    Zending gesorteerd
    01-11-2018 | 12:05 uur
    Zending is gesorteerd
    01-11-2018 | 12:05 uur
    Zending gesorteerd
    01-11-2018 | 11:15 uur
    Zending in distributieproces
    01-11-2018 | 0:51 uur
    Zending gesorteerd
    01-11-2018 | 0:51 uur
    Bezorging is uitgesteld
    01-11-2018 | 0:51 uur
    Zending gesorteerd
    31-10-2018 | 22:16 uur
    Niet van toepassing
    31-10-2018 | 22:16 uur
    Zending gesorteerd
    31-10-2018 | 22:16 uur
    Zending is gesorteerd
    31-10-2018 | 22:14 uur
    Zending niet gesorteerd
    31-10-2018 | 12:36 uur
    Bezorger is onderweg
    31-10-2018 | 12:36 uur
    Zending in distributieproces
    31-10-2018 | 11:48 uur
    Niet van toepassing
    31-10-2018 | 11:48 uur
    Zending is gesorteerd
    31-10-2018 | 11:48 uur
    Zending gesorteerd
    31-10-2018 | 10:29 uur
    Zending in distributieproces
    30-10-2018 | 23:28 uur
    Niet van toepassing
    30-10-2018 | 23:25 uur
    Zending is bij PostNL
    30-10-2018 | 23:25 uur
    Zending in ontvangst genomen
    30-10-2018 | 9:00 uur
    Niet van toepassing
    30-10-2018 | 4:30 uur
    Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco
    30-10-2018 | 4:30 uur
    Voorgemeld: nog niet aangenomen
    29-10-2018 | 9:40 uur
    Niet van toepassing
    29-10-2018 | 9:36 uur
    Zending wordt verwacht, maar zit nog niet in sorteerproces
    29-10-2018 | 9:36 uur
    Zending voorgemeld
    Naar jouw bestelling

  • Dit is een reactie van de schrijver
    03.10.2018 - 08:37 uur | LogistiekProfs

    @ Bert

    Bedankt voor je reactie. We hebben het citaat aangepast.

  • Wilco Jonker
    02.10.2018 - 13:15 uur | Wilco Jonker

    Ik heb het ervaren dat er een pakket is voor mij.
    Op het briefje staat, we troffen u niet thuis en komen over enkele dagen langs om het te bezorgen.
    En dat terwijl er iemand in huis is en er gewoonweg niet aangebeld wordt.
    klop je aan bij Post NL krijg je als antwoord hebt u voor mij de barcode, ze zijn wel zo slim om het briefje door de deur te gooien zonder barcode erop.

  • 02.10.2018 - 10:47 uur | Bert Wolters

    Dat Leendert-Jan Plaiser van PostNL een onbevredigend antwoord geeft op de klachtenafhandeling is tot daar aan toe, maar jullie citaat is toch wel wat overdreven 'Maar iedereen die tevreden is over onze dienstverlening is er een te veel.' typefoutje?