Veel vragen over robots op Logistica

30.11.2017 | Beursnieuws | 425 keer bekeken
Veel vragen over robots op Logistica

Robotleveranciers hebben het druk tijdens deze Logistica. Veel bedrijven zijn wakker geschud door alle verhalen over robots en komen met vragen over toepassingsmogelijkheden naar de beurs. Sommige bedrijven zijn al vergevorderd met hun ideeën en weten exact wat ze willen, andere verkeren nog in de oriëntatiefase. “Veel bedrijven zijn nog lang niet klaar zijn voor de toepassing van robots.”

Smart Robotics staat op het Scala Pick in hal 4 met een elegante robotarm die gespecialiseerd is in itempicking. De robot trekt veel belangstelling. “Elke dag krijgen we wel een telefoontje van een bedrijf dat wil weten wat de toepassingsmogelijkheden zijn. Ook op deze beurs krijgen we veel vragen. Veel bedrijven zijn echter nog niet klaar voor de inzet van robots”, vertelt Heico Sandee, mede-oprichter van Smart Robotics.

Sandee doelt op de bedrijven waarin medewerkers veel taken combineren. Ze selecteren het juiste doosformaat, stoppen de verzamelde artikelen erin, voegen opvulmateriaal en verzenddocumenten toe en tapen de doos dicht. “Het is moeilijk om zoveel verschillende taken te automatiseren. Dat is anders bij de grotere warehouses, die vaak al beschikken over een proces dat in verschillende stappen is opgeknipt. Dan is het een stuk gemakkelijker om robots in te zetten.”

Itempicking en pallietiseren
Smart Robotis is twee jaar geleden gestart met een team van twee mensen. Nu telt het bedrijf al 25 medewerkers, die elke maand vijf robots in de markt zetten. Dat het bedrijf potentie heeft, wordt onderstreept door het minderheidsbelang dat Vanderlande in Smart Robotics heeft genomen. Vanderlande gaat de robots verkopen aan grote logistieke bedrijven. “In totaal hebben we nu zo’n 65 robots aan het werk. Itempicking is een belangrijke toepassing. Onze robot armt pickt één item uit een bak met identieke artikelen en stapelt die netjes in een doos”, vertelt Sandee.

Opmerkelijk genoeg is palletisering een nog belangrijkere toepassing: een proces waarvoor al tientallen jaren knikarmrobots worden ingezet. “Maar dat zijn robots waarbij elke beweging vooraf geprogrammeerd moet worden. Als onze robot een nieuw product moet stapelen, hoeft de operator alleen maar de afmetingen op het besturingsplatform in te geven. Dat platform toont vervolgens een aantal mogelijke stapelpatronen, waarvan de operator er één uitkiest. Vervolgens berekent het platform zelf welke bewegingen hij moet maken om dat stapelpatroon te realiseren. In die intelligentie zit onze toegevoegde waarde.”

Leren in plaats van concurreren
De Logistica telt meer robotleveranciers. Een eindje verderop in hal 4 staat Magazino, een Duitse start-up met een robot die zelfstandig langs legbordstellingen rijdt om schoenendozen te picken. Ook aanwezig in die hal is Gibas, dat dezelfde robots levert als Smart Robotics. “Gibas is de Nederlandse importeur van deze robots, wij kopen ze bij hen in.  Wij werken veel samen, net als met Magazino. De markt is groot genoeg voor ons allemaal. Wij kunnen de markt sneller ontwikkelen door van elkaar te leren dan met elkaar te concurreren”, vertelt Sandee.

Terwijl Smart Robotics zich meer op orderpickprocessen in distributiecentra richt, ligt de focus van Gibas op het snijvlak van productie en logistiek. “Wij zien veel vraag naar onze robotarmen, maar nog meer naar onze AGV’s. Klanten zetten ze in voor aan- of afvoer van productielijnen. Operators in het warehouse leggen het gereed product bijvoorbeeld in een bak, die door de AGV naar de juiste productielijn wordt gebracht. Operators kunnen zelf aangeven waar de AGV naar toe moet”, vertelt Theo Drijfhout van Gibas Automation.

Flexibiliteit door intelligentie
Net als bij de robotarmen onderscheiden de AGV’s zich door de toegevoegde intelligentie, waardoor ze flexibel zijn in te zetten. Een vaste infrastructuur in de vorm van reflectoren aan de wand of markeringen in de vloer is niet nodig. “De AGV kan eenvoudig een nieuwe route leren door met zijn sensors de omgeving af te tasten. Het besturingsplatform maakt op basis daarvan een digitale kaart, waarin de operator een stop kan aangeven. Vervolgens rijdt de AGV daar zelfstandig naar toe”, vertelt Drijfhout.

De grote voordelen ontstaan volgens Gibas als verschillende technieken worden gecombineerd. Drijfhout: “Sinds kort leveren wij in Nederland ook een compact, geautomatiseerd opslagsysteem met bakken. Onze AGV’s kunnen die bakken automatisch naar de productielijn brengen. Eventueel kan de robot worden ingezet om artikelen uit voorraadbakken in bakken voor de productielijn te stapelen. De komende jaren gaan we steeds meer van dat soort toepassingen zien.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren