Veel misstanden in de pakketbranche
Transport & Distributie 13.11.2020 | Branchenieuws

Veel misstanden in de pakketbranche

Het gaat vaker mis dan goed in de postpakkettenbranche. Koeriersbedrijven en onderaannemers van PostNL, DHL, DPD en GLS houden de Inspectie SZW bezig. Onderzoek van de dienst laat zien dat er bij veel bedrijven sprake is van misstanden. 

Na berichtgeving in NRC bevestigt de Inspectie SZW dat het de afgelopen anderhalf jaar 36 boetes heeft opgelegd, 33 zaken zijn nog in behandeling. Na meldingen nam de inspectie ruim tachtig koeriersbedrijven en hun onderaannemers onder de loep. Zij bezorgen pakketten voor de vier grote pakketbedrijven in Nederland. 

Bij een groot aantal bedrijven gaat het niet goed, aldus de Inspectie SZW. Chauffeurs zonder geldige verblijfspapieren voeren het werk uit. Er worden werkloze chauffeurs ingezet die rondrijden terwijl ze een uitkering ontvangen. Via fictieve ondernemingen wordt bovendien geld weggesluisd. 

Verantwoordelijkheid PostNL, DHL, DPD, GLS

De toezichthouder vindt dat er een belangrijke taak ligt voor de vier grote pakketbedrijven. De contracten die zij met aannemers afsluiten zijn doorgaans in orde, maar de misstanden vinden plaats bij de onderaannemers. Volgens de inspectie is lastig te beoordelen of de vier grote pakketbezorgers er niet van op de hoogte zijn dat de regels overtreden worden, of dat ze dit oogluikend toestaan 'omdat de business door moet gaan'.

De dienst heeft de bedrijven een brief gestuurd om hierover in gesprek te gaan. Alleen PostNL heeft daar tot nu toe op gereageerd. 

In een reactie op de berichtgeving zegt marktleider PostNL zegt elk jaar een controle uit te voeren bij bedrijven waarmee het samenwerkt. Twaalf bedrijven wilden niet meewerken met de controle en zegden zelf de samenwerking met PostNL op. Met vier bedrijven werd de samenwerking beëindigd omdat ze niet konden aantonen dat ze de zaken op orde hadden. 

DHL zegt zich niet in de bevindingen van de inspectie te herkennen. Het bedrijf werkt volgens een woordvoerder met een systeem van 'checks and balances', waardoor het goed zicht heeft op de onderaannemers. "Dit kan niet over DHL gaan. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken." DPD wil de uitkomsten van het onderzoek goed bekijken voordat het reageert. 

Openbaar Ministerie

Drie zaken zijn inmiddels overgedragen aan het Openbaar Ministerie (OM). Dat gebeurt wanneer er sprake is van arbeidsuitbuiting of criminele activiteiten. De Inspectie SZW sluit niet uit dat dit bij meer onderzoeken zal gebeuren. 

Afbeelding: www.hollandfoto.net / Shutterstock.com


Plaats een reactie (2)

Reageren
  • 17.11.2020 - 20:27 uur | Stef Bouwhuis

    Bovenin de keten wordt structureel te weinig betaald aan de tussenlaag van bezorgondernemers die klem zitten onder het steeds bijgesteld tarief dictaat van de Big Five in pakketten.

    Als je van bovenaf steeds verder wordt afgeknepen en voordurend in angst leeft dat je bedrijf omvalt, dan ga je in de onderliggende laag sjoemelen om te overleven.

    Als PostNL hard handhaaft bij zijn 100% onderaannemers, dan is dat opnieuw misbruik van macht. Immers de oorzaak is de te smalle vergoeding. De schuld ligt dus bij hen zelf.

    Het is dan ook triest dat niemand hen tot de orde roept.

    Er zijn 2 keuzes:

    1. Stop met deze afpersmanoevre van tussenaannemer (bezorgondernemers) en neem het personeel rechtstreeks in dienst.

    2. Wet: bij onderhandelingen tussen een ondernemer die voor 50% of meer afhankelijk is van ern oodrachtgever, dient een onafhankelijke accountant of instantie aanwezig te zijn, die ingrijpt als de opdrachtgever misbruik maakt van zijn macht.

    * geen tussentijdse nacalculatie met een algoritme, die de beloning terug rekend naar een uurloon voor de bezorgers in dienst van de bezorgondernemers of de ingehuurde zzp-ers. Dat is dictaat geen onderhandeling.

  • K de Win
    17.11.2020 - 11:03 uur | K de Win

    DHL zegt zich niet in de bevindingen van de inspectie te herkennen. Het bedrijf werkt volgens een woordvoerder met een systeem van 'checks and balances', waardoor het goed zicht heeft op de onderaannemers. "Dit kan niet over DHL gaan. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken." --> gewoon even Facebook hierop nakijken - daar komen talloze problemen naar boven. Pakketten die op papier afgeleverd worden, maar nooit zijn bezorgd. Verdwenen pakketten, totaal overspannen bezorgers, etc.