UvA en HvA gaan duurzaam bevoorraden vanuit logistieke hub

Logistiekprofs op 5 juli 2017 | 2 minuten leestijd

De Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben een logistieke hub in gebruik genomen om de eigen gebouwen duurzaam en slim te bevoorraden. De hub aan de rand van de stad moet het aantal kilometers naar de onderwijsgebouwen fors doen verminderen. 

De UvA en HvA hebben tachtig gebouwen, verdeeld over vijf campussen in de stad. De levering van diensten en goederen aan deze gebouwen is enorm. Ze werken gezamenlijk met 16.000 leveranciers, die samen goed zijn voor 90.000 ritten van in totaal 2,8 miljoen kilometer. 

Om de drukte op de stad te verlichten en vervuiling tegen te gaan, gaan UvA en HvA vanuit een logistieke hub de campussen bevoorraden. De hub draait al enige tijd als pilot, maar wordt nu officieel in gebruik genomen. De hub bevindt zich bij logistiek partner Deudekom in Duivendrecht. De locatie ligt vlak bij de ring A10 en net buiten de milieuzone. 

Van 30.000 naar 750 ritten per jaar 

Leveranciers kunnen hun goederen op elk gewenst moment tot aan de rand van de stad bezorgen. Deze bestellingen worden vervolgens gebundeld en middels elektrische vervoersmiddelen tot aan het desbetreffende onderwijsgebouw bezorgd. Zo’n 8000 leveranciers komen in aanmerking om gebruik te maken van de logistieke hub. Zij zijn samen goed voor 30.000 ritten per jaar.  Door de inzet van een logistieke hub moet dit aantal op termijn worden gereduceerd tot 750 schone ritten per jaar. 

Herverdeling van de kosten

Collegevoorzitters Huib de Jong (HvA) en Geert ten Dam (UvA) willen andere bedrijven stimuleren om zich ook aan te sluiten bij de logistieke hub. Opvallend is dat de onderwijsinstellingen voor het project geen gebruik maken van subsidie. Door een herverdeling van de kosten tussen leveranciers en de onderwijsinstellingen komen de totale kosten in de keten niet hoger uit dan voorheen. De beide organisaties benaderen op dit moment alle leveranciers met het verzoek zich aan te sluiten bij de hub. De eerste leveranciers (Canon, Maas International, Heijmans, CWS en Staples) werken al samen met de hub. Voor nieuwe leveranciers is er geen keuze meer: deelname aan de hub wordt een verplicht onderdeel van nieuwe leverancierscontracten

Redactie LogistiekProfs