UPS opent superhub in Eindhoven met focus op kleine bedrijven

Logistiekprofs op 24 juni 2019 | 3 minuten leestijd

UPS heeft donderdag in Eindhoven een ‘superhub’ in gebruik genomen. Totale kosten: 130 miljoen euro. Nog niet eerder investeerde de vervoerder zoveel in een Europese faciliteit. Op de nieuwe locatie wil UPS een groeiende doelgroep bedienen: kleine bedrijven en vrouwelijke exporteurs. 

Achttien maanden gelden startte UPS met de bouw aan de Achtsteweg Noord in Eindhoven. Inmiddels staat er een pand met een oppervlakte van 27.000 vierkante meter. 

Het dc is bijna volledig geautomatiseerd. De sorteerinstallatie verwerkt 29.000 pakketten per uur. Dat aantal kan worden opgeschroefd tot 40.000 pakketten per uur. In het pand werken zo’n 300 magazijnmedewerkers, 150 mensen per shift. “Dit is een gamechanger voor UPS”, vertelt Jim O’Gara, President UPS West Europe bij de opening van de site. “Het distributiecentrum is ontworpen voor toekomstige groei.”

Europees investeringsprogramma

Het sorteercentrum aan de Achtsteweg Noord in Eindhoven is onderdeel van een Europees investeringsprogramma van 2 miljard euro. Een groot deel van dat geld is naar Nederland gegaan, vertelt Nando Cesarone, President UPS International Operations. Het vervoersbedrijf uit de Verenigde Staten kwam dertig jaar geleden naar Nederland en heeft hier inmiddels zestien vestigingen. Nog niet eerder investeerde het 130 miljoen euro in een Nederlandse locatie. “Deze plek gaat om meer dan alleen sorteren, het zorgt voor betere connectiviteit naar de rest van Europa.” 

Kleine bedrijven, vrouwelijke ondernemers

Tijdens de opening spreken de afgevaardigden van UPS meerdere malen over een ‘all inclusive approach’. Het bedrijf wil groeien en dat kan alleen door iedereen te betrekken. Cesarone: “Veel mensen denken dat UPS er alleen is voor de grote bedrijven. Wij willen juist kleinere bedrijven toegang geven tot een wereldwijde afzetmarkt en hun concurrentiepositie verstevigen als leveranciers en handelspartners van multinationals.” Slechts 5 procent van de kleine bedrijven in Europa maakt nu gebruik van de mogelijkheid om wereldwijd te verkopen. “Dan spreken we over een groot onbenut potentieel, voor hen en voor ons.” 

UPS richt zich de komende jaren in het bijzonder op vrouwelijke ondernemers. Het bedrijf hoopt tegen 2021 drie miljoen vrouwen te ondersteunen bij het exporteren van hun producten. “Bedrijven van vrouwen die exporteren zijn gemiddeld 3,5 keer productiever dan bedrijven van vrouwelijke ondernemers die niet exporteren. Het is een investering die ons allemaal wat oplevert. Vrouwen kunnen ervoor zorgen dat het mondiale BBP tegen 2025 jaarlijks met 28 biljoen dollar toeneemt”, besluit 


Gerelateerde artikelen