Uber stort zich op de pakketmarkt

Logistiekprofs op 8 september 2015 | 2 minuten leestijd

Het zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar het hek is nu echt van de dam: Uber gaat in het najaar van start met een grootschalige bezorgdienst. De startup gaat de bezorging van grote retailers en modemerken voor zijn rekening nemen. 

De bezorgdienst van Uber maakt zijn debuut in New York, aan het chique Fifth Avenue. Kort daarna wordt er uitgebreid naar San Francisco. Daarnaast wil het uiteindelijk ook voor kleinere winkelketens gaan bezorgen. 

Oneerlijke concurrentie transportbranche? 
De vraag is hoe de transportbranche op deze ontwikkeling gaat reageren. Eerder wist Uber zich de woede van taxichauffeurs op de hals te halen. Volgens de taxibranche zou er sprake zijn van eerlijke concurrentie. Taxichauffeurs zijn genoodzaakt zich aan allerlei regels te houden, terwijl de chauffeurs van Uber tot voor kort konden doen en laten wat ze willen. 

Lees ook: Heeft deellogistiek toekomst in Nederland?

Geen professionele bezorgers 
Opvallend detail is dat Uber gewoon gebruik blijft maken van particuliere bezorgers, dus geen professioneel personeel. Dat doet het al bij zijn taxidienst, maar de vraag is of consumenten hun pakketje ook toevertrouwen aan ‘gewone’ bezorgers. Amerikaans onderzoek laat namelijk zien dat consumenten liever de deur niet open doen voor bezorgers die hun vrijetijdskleding aan hebben. Daarnaast zijn de consumenten bang dat de inhoud van hun pakket wordt gestolen of gebroken. Slechts 12 procent van de respondenten gaf aan geen bezwaar te hebben tegen bezorgers zonder uniform. 

200.000 chauffeurs 
Uber heeft momenteel meer dan 200.000 chauffeurs ‘in dienst’. Nu worden deze chauffeurs alleen nog ingezet voor de taxiservice van het bedrijf. De chauffeurs maken gebruik van hun eigen vervoer. Consumenten kunnen zelf kiezen bij welke chauffeur ze in de auto willen stappen. Onduidelijk is nog of deze optie ook bij de bezorgdienst van Uber kan worden gebruikt.

Redactie LogistiekProfs