Uber stapt met startup Otto in zelfrijdend vrachtvervoer

04.10.2016 | Branchenieuws | 382 keer bekeken
Uber stapt met startup Otto in zelfrijdend vrachtvervoer

Uber wil met de aankoop van startup Otto de markt voor vrachtvervoer betreden. Otto, ontwikkelaar van potentieel zelfsturende vrachtauto’s, heeft al bekend gemaakt dat het ook transporten uit wil gaan voeren. Uber gaat hierbij als een makelaar voor transportdiensten opereren.

Vanaf 2017 wil Otto vracht gaan vervoeren voor andere bedrijven, aangeboden via de service van Uber. Daar is veel winst in te behalen, aangezien het volgens Otto nu doorgaans veel te lang duurt voordat er geschikt transport voor een lading wordt gevonden. Uber hoopt met de dienst de transportsector, waar jaarlijks zo'n 700 miljard dollar in omgaat, op te schudden. Het concurreert daarbij met bedrijven als XPO Logistics en C.H. Robinson. Volgens critici krijgt Uber het niet gemakkelijk bij het betreden van de markt. “Het model dat Uber heeft ingezet om de taxi-industrie te transformeren, kan niet zomaar worden vertaald naar de markt voor vrachtvervoer”, aldus transportanalist Jack Atkins tegen VentureBeat. “Bedrijven zijn voorzichtig bij het vervoeren van hun ladingen. Het is niet zo eenvoudig als bij taxiritjes, waarbij een consument van punt A naar punt B gebracht moet worden.”

Otto heeft al bekend gemaakt dat het zijn vloot met mogelijk zelfstuderende vrachtwagens binnenkort uitbreidt van zes naar vijftien trucks. Daarnaast wil het zijn technologie ook implementeren in trucks van concurrenten. De zelfsturende technologie van Otto is momenteel nog volop in ontwikkeling. De trucks zouden inmiddels al in staat zijn om op snelwegen autonoom te rijden. Daar is wel een bestuurder bij aanwezig. Manoeuvreren op de openbare weg blijft echter een uitdaging, aldus Otto. De vrachtwagens rijden nu met lading rond, om te onderzoeken hoe ze reageren op gewicht. 

Afbeelding: Otto

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren