Uber Freight lanceert initiatieven om vervoerders te ondersteunen

Logistiekprofs op 9 september 2020 | 2 minuten leestijd

Uber Freight wil met een reeks initiatieven vervoerders en verladers ondersteunen tijdens de coronacrisis. Het bedrijf biedt een tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmiddelen en betaalt versneld uit aan vervoerders die essentiële goederen vervoeren. 

De versnelde betaling geldt voor vervoerders die ten minste één lading hulpgoederen per week vervoeren. Door hen twee keer per week uit te betalen, hoopt Uber Freight hun cashflow te ondersteunen. 

Vergoeding beschermingsmiddelen

Het techbedrijf biedt daarnaast financiële ondersteuning voor de kosten van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handgels, gezichtsmaskers en wegwerphandschoenen. De kosten hiervoor worden tot 100 euro per week vergoed. Chauffeurs kunnen een terugbetaling aanvragen via de Uber Freight-helppagina.

“De veiligheid en gezondheid van vervoerders, chauffeurs en hun activiteiten, is topprioriteit voor Uber Freight”, zegt Tom Christenson, Head of Europe, Uber Freight. “We hopen dat deze initiatieven hulp bieden om chauffeurs te beschermen. We blijven in deze tijd zoeken naar manieren om de bedrijven te ondersteunen die de toeleveringsketens soepel laten lopen en onze samenleving bevoorraden.”

Uber Freight in Europa

Uber Freight maakte in 2019 zijn debuut in Europa. Het platform deed eerst Nederland aan en breidde daarna uit naar Duitsland. Via de Uber Freight-app kunnen vervoerders en verladers met elkaar in contact komen. De vrachtapp lijkt op de taxidienst van Uber, maar heeft een aantal verschillen. Zo kunnen bedrijven dagen van te voren al opdrachten boeken. Vervoerders kiezen bovendien zelf de lading, terwijl ze bij de taxi-app een rit toegewezen krijgen. 

Impact op vrachtmarkt

TLN waarschuwde vorig jaar voor de impact die Uber Freight zou kunnen hebben op de sector. De branchevereniging vreesde dat prijzen en de kwaliteit verder onder druk zouden komen te staan. “Niet iedereen is geschikt om vrachtwagenchauffeur te zijn. Je moet op tijd rijden, netjes met lading omgaan. Nu kun je vast vervoerders recenseren, maar we hebben in de taxibranche gezien dat dit niet de garantie geeft die je wil”, aldus TLN tegenover het Financieel Dagblad. 

Gerelateerde artikelen