‘Transportsector gaat gebukt onder verschillende regels EU-lidstaten’

Logistiekprofs op 19 februari 2015 | 2 minuten leestijd

De internationale transportsector is de dupe van de wirwar aan regels in de verschillende EU-lidstaten. Dat stelt de Europese werkgeversorganisatie BusinessEurope in een brief aan de Europese Commissie.

Minimumloon
In de brief staat dat de controle op handhaving van het minimumloon in Duitsland op gespannen voet staat met de beginselen van het vrij verkeer en de interne markt in Europa. Ondernemers krijgen door de invoering van het minimumloon te maken met extra kosten en administratieve lastendruk. Ook Frankrijk kondigde deze week aan om het minimumloon in te gaan voeren voor chauffeurs die in het land rijden.

Elektronisch controlesysteem
Verder heeft BusinessEurope het in de brief over de regels in Hongarije, Frankrijk en België die in strijd zouden zijn met het Europees beleid. Zo heeft Hongarije heeft dit jaar een elektronisch controlesysteem ingevoerd om btw-fraude tegen te gaan. Transportbedrijven zijn verplicht voor elk voertuig een zogenoemd EKAER-nummer aanvragen, welke zij bij controles moeten overleggen. Kunnen zij dat niet, dan betalen zij een boete tot 40 procent van de productwaarde, en wordt het transport stilgelegd. Ook dit zou leiden tot extra kosten, administratieve lasten en een verlies van flexibiliteit.

Niet in eigen wagen slapen
Verder wordt chauffeurs in Frankrijk en België verboden om tijdens de weekendpauze in hun eigen wagen te slapen. Volgens BusinessEuropa moet de Europese Commissie deze regel onderzoeken op proportionaliteit en strijdigheid met de Europese regels.

BusinessEurope schreef de brief aan de Europese Commissie op aandringen van de VNO-NCW en Nederlandse werkgeversorganisaties in de transportsector.

Redactie LogistiekProfs