01.09.2015 | Branchenieuws

Transportsector druk op zoek naar chauffeurs

Het gaat goed in de transportsector. In het tweede kwartaal van 2015 is niet alleen de omzet bij transportbedrijven gestegen; ook de winst nam behoorlijk toe. Die positieve cijfers resulteren in een groeiend aantal vacatures. Het aantal vacatures is sinds 2008 niet meer zo hoog geweest.

Dat blijkt uit het Conjunctuurbericht over het tweede kwartaal van Transport en Logistiek Nederland. De vacaturestijging is vooral te danken aan een verbetering van het economische klimaat. Ook het aantal faillissementen zou ondertussen dalen.

Tevreden ondernemers 
De ondernemers die TLN ondervroeg, zouden de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. De stemmingsindicator met betrekking tot de tevredenheid steeg in het tweede kwartaal van 7,3 naar 7,6. Sinds TLN in 2010 begon met meten, is deze stemmingsindicator nog nooit zo hoog geweest. De ondernemers zijn vooral te spreken over de bedrijvigheid. Ook met de bezetting en de liquiditeit van het bedrijf zou het goed gaan. 

Transportprijzen blijven te laag 
Ondanks alle goede berichten, is er toch een minpunt te bespeuren. De ondernemers zijn niet tevreden over de hoogte van de transportprijzen. Waar die ontevredenheid vandaan komt, is onduidelijk. Vorige week berichtte de Transport Market Monitor nog dat de transportprijzen in het tweede kwartaal van 2015 met 10,4 procent zijn gestegen. Hiermee bereikt de index de hoogste stand sinds het begin van de metingen in januari 2008. Dat is een opmerkelijk verschil in vergelijking met de tendens onder de leden van TLN. Zij beoordelen de hoogte van de prijzen met een 5,5, terwijl dit in het eerste kwartaal nog met een 6,1 werd beoordeeld. 

Redactie LogistiekProfs 



Plaats een reactie (9)

Reageren
  • Ton - Bontekoe
    08.09.2015 - 19:06 uur | Ton - Bontekoe

    Ik beb op zoek naar een baantje voor 2 a' 3 dagen per week heb alle benodigheden voor Touringcar en vrachtwagen ben gepensioneerd 42 jaar ervaring op vrachtwagen en cä 7 jaar touringcar.
    Liefst omgeving Ridderkerk of Barendrecht

  • wim schuddebeurs
    08.09.2015 - 18:59 uur | wim schuddebeurs

    ,,transportsector zoekt chauffeurs,, zelf heb ik rijbewijs AM, BE , CE en DE , sinds 1964 , een geneeskundige verklaring voor autobus of ander motorrijtuig , chauffeurs diploma , dit jaar nog keuring gehad vanwege rijbewijs verlenging.
    Heb een eigenbedrijf ,maar nog tijd over om te rijden. Woonachtig in Nieuwegein.

    Vriendelijke groet,
    Wim Schuddebeurs.

  • Gert Velthuzien
    08.09.2015 - 14:42 uur | Gert Velthuzien

    O zoek naar chauffeurs?? Laat ik nu net Code 95 afgerond hebben.. Wie wil mij? Woon in Warmond, het midden van de Randstad dus!!

  • Donald Hekscher
    08.09.2015 - 11:54 uur | Donald Hekscher

    Kom naar de Banenmarkt in Bergen op Zoom. Deze wordt georganiseerd door de outplacementbureaus , werkzaam voor Phili Morris. De banenmarkt is op 15 oktober as bij Philip Morris.

  • Richard Kas
    08.09.2015 - 09:30 uur | Richard Kas

    Dat is raar ben al maanden in de omgeving Breda een vaste baan aan het zoeken als chauffeur maar lukt maar niet ik heb mijn CE / chauffeurs kaart / code 95 heb ervaring met bakwagen en met aanhangwagen enz alleen geen A.D.R. papieren

  • Bm Bm
    02.09.2015 - 21:00 uur | Bm Bm

    Voor Bontekoe:

    Wij zoeken exact chauffeurs voor een paar dagen per week.

    Gr Bm
    Bm0810@hotmail.com

  • A.A - Bontekoe
    02.09.2015 - 15:52 uur | A.A - Bontekoe

    Ben inmiddels met pensioen maar zoek iets voor 2a3 dagen per week op basis van 0 uren contract.
    Heb alle rijbewijzen en ook chauffeurs kaart voor tachograaf en ook code 95 enz alleen geen A.D.R papieren

  • Patrick Soer
    02.09.2015 - 09:53 uur | Patrick Soer

    Alleen zo jammer dat Nederlanders geen kans maken... opleiden is al helemaal uit den boze tegenwoordig.. helaas...

  • Arie Rozendaal
    01.09.2015 - 20:09 uur | Arie Rozendaal

    Misschien moeten de beloningen beter worden . En er zal minder uren geschrapt moeten worden . Dus gewoon betalen wat in het CAO staat .
    Bij veel te veel bedrijven maken ze zelf regeltjes wat voor hen het beste is .