‘Transportbedrijven werken voor te lage tarieven’

Logistiekprofs op 22 augustus 2018 | 3 minuten leestijd

Wegvervoerders profiteren niet van de aantrekkende economie. Omdat zij de stijgende kosten niet kunnen doorberekenen in de vrachttarieven, krimpen de marges in de bedrijfstak. 

Dat blijkt uit onderzoek van de Rabobank. Vervoerders hebben een bomvolle orderportefeuille en noteren stijgende omzetten. Ook de kosten stijgen mee (+3,7 procent in Q1). Alleen de vrachtprijzen blijven achter. De marge in de sector daalde daarom met 1,4 procent. Branchevereniging TLN constateert hetzelfde in haar Conjunctuurenquête: 60 procent van de bedrijven in transport en logistiek had in het tweede kwartaal van 2018 meer omzet dan een jaar eerder, maar slechts 41 procent meldt meer winst.

‘Vervoerders delven het onderspit’

In het Financieel Dagblad stelt de Rabobank dat de sector te lijden heeft onder een verzwakte onderhandelingspossitie. Vervoerders zouden het onderspil delven tegen professionele inkopers van transport. “Ze kunnen
zich niet meten met de tegenpartij en worden overbluft in de onderhandelingen over de prijs. Het
is een verschuiving van de machts-
balans die al jaren gaande is en nu
duidelijk aan de oppervlakte komt”, zegt onderzoeker Henry Steenbergen in het FD. 

Ongelijkheid in marktmacht

Branchevereniging TLN deelt de conclusie van Steenbergen niet. Niet een gebrek aan kennis of scholing, maar een ongelijkheid in marktmacht zou de oorzaak zijn van de krimpende marges. “Hier doet de Rabobank onze sector echt tekort”, aldus TLN-directeur Jan Boeve. “Wij zijn van mening dat de oorzaak ligt in de verdeling van de marktmacht in logistieke ketens. Dat is iets dat in jaren is ontstaan en geen direct aanwijsbare oorzaak heeft. Wij willen dat er een herwaardering komt voor de uitvoering van logistieke processen. Natuurlijk is regie heel belangrijk, maar het is uiteindelijk de uitvoering die telt voor de eindgebruiker.”

‘Onfatsoenlijke vraag van de verlader’

Boeve hoopt dat transporteurs en opdrachtgevers met elkaar in gesprek gaan over fatsoenlijke tarieven. Nu zouden er te veel vrachtauto’s rondrijden voor een bedrag tussen de 400 en 500 euro per dag. “Je kunt natuurlijk zeggen dat je dan als transporteur gewoon ‘nee’ moet zeggen tegen je opdrachtgever, maar het is natuurlijk ook een onfatsoenlijke vraag van de verlader. En daar moeten we met elkaar het gesprek over voeren. En met elkaar bedoelen wij met iedereen die in de markt een rol heeft. Vertegenwoordigers van verladers, transporteurs, expediteurs, eindgebruikers, maar ook de overheid.”

Gerelateerde artikelen