‘Transport via Noord-Europese havens duurzamer dan via Zuid-Europa’

Logistiekprofs op 31 mei 2016 | 2 minuten leestijd

Transporteren via Noord-Europese havens is niet alleen goedkoper dan via Zuid-Europese havens, het is ook duurzamer. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs.

Het gaat daarbij om containers met als bestemming Zuid-Duitsland, Tsjechië of Polen. De route via Noord-Europa is duurzamer ondanks het feit dat containerschepen tussen Azië en Europa altijd via het Suez-kanaal varen en de vaarroute naar zuidelijke havens als Koper, Constanta en Genua dus korter is.

Grotere schepen
Schepen die via Noord-Europa varen, moeten dus een langere afstand afleggen. Toch zou deze route duurzamer zijn. Reden
hiervoor is de grootte van de schepen. Noord-Europese havens worden vaker door grote schepen aangelopen dan Zuid-Europese havens. Een schip met een capaciteit van van 20.000 TEU (eenheidsmaat voor containers) stoot veel minder CO2 per container per dag uit dan een schip met 10.000 TEU. Dit kan volgens de onderzoekers tot de helft van de CO2-uitstoot schelen. Logistieke ketens worden dus duurzamer als ze meer gebruik maken van grote schepen.

Wetgeving voor duurzame logistiek
Panteia stelt daarnaast dat een brede toepassing van ICT de logistiek nog efficiënter kan maken en de beladingsgraad van containers en transportmodaliteiten kan verhogen. Hierdoor zou de CO2-uitstoot met 5 tot 10 procent kunnen afnemen. Het onderzoek pleit dan ook voor wetgeving die de logistiek verder kan verduurzamen. Bijvoorbeeld door het gebruik van alternatieve brandstoffen te stimuleren, en door in te zetten op duurzame achterlandmodaliteiten of ICT-oplossingen die tot een duurzame logistiek kunnen leiden.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.