Verladers en logistiek dienstverleners dienen hun CO2-uitstoot de komende jaren fors te verlagen. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat geeft de Topsector Logistiek daarvoor bijna 50 miljoen euro extra. Zij riep daarnaast alle deelnemers aan het congres van de Topsector Logistiek op om bij te dragen aan verlaging van de uitstoot. Een goed instrument daarvoor is Lean analytiX, een nieuwe methode om de CO2-footprint in kaart te brengen.
Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek, benadrukte het nog maar eens: de logistiek moet de efficiëntie met een factor zes vergroten om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. “De CO2-uitstoot moet niet een beetje lager, maar heel veel lager. Dat is een gezamenlijke opgave”, sprak Veenman in zijn openingsspeech van het jaarlijkse congres van de Topsector Logistiek.
Hij kreeg later op de dag bijval van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Wij hebben het milieuprobleem beetje bij beetje gecreëerd en we kunnen het alleen beetje bij beetje oplossen. Alle beetjes helpen. U kunt allemaal bijdragen”, sprak zij tot de congresdeelnemers op de volgepakte hoofdtribune in het PSV-stadion.
Winst van duurzaamheid
De staatsecretaris stelt geld beschikbaar om de transitie te stimuleren. Eerder dit jaar stelde het kabinet al 300 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. “Daarvan gaat 25 miljoen euro naar de logistiek, simpelweg omdat deze sector met betere ideeën kwam dan andere sectoren. Voor de periode tot 2023 komt daar nog eens 23 miljoen euro extra bij om de CO2-uitstoot te reduceren en de sector schoner te maken.”
Van Veldhoven wees op de resultaten tot dusver. “Negentig procent van de doelstellingen van 2020 zijn al behaald. Dat biedt ruimte om er een schepje bovenop te doen. De initiatieven om ladingstromen te combineren en meer binnenvaart in te zetten zijn veelbelovend. Die zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de concurrentiepositie van Nederland.”
Veenman wees eerder al op de titel van het congres: De Winst van Duurzaamheid. “Duurzaamheid biedt economische kansen. Verlaging van de uitstoot betekent in de praktijk ook vaak verlaging van de kosten. Maar daarnaast ontstaan steeds meer nieuwe concepten en businessmodellen waarvoor logistiek een enabler is.”
Lean analytiX
Om de sector meer inzicht in de CO2-uitstoot te geven, heeft de Topsector Logistiek aan Connekt de opdracht gegeven om een nieuwe tool te ontwikkelen. Het resultaat is Lean analytiX, dat tijdens het congres is gepresenteerd. Door ladingsgegevens en brandstofverbruik te combineren, geeft deze tool inzicht in de CO2-prestaties van bedrijven: hoe effectief is het vervoer uitgezet tegen de veroorzaakte uitstoot? De prestaties kunnen per klant of regio per maand of jaar worden getoond, maar ook over internationale supply chains heen.
Sapproducent Refresco is één van de bedrijven die in de pilotfase de tool heeft uitgeprobeerd. Supply chain manager Mischa van den Berg spreekt over een tool die op een bijzonder eenvoudige wijze inzicht in de CO2-footprint en achterliggende oorzaken geeft. Hij toont een kaart van Nederland vol groene, gele en rode bollen. De grote van de bollen geeft aantal zendingen per regio aan, de kleur geeft aan of de uitstoot acceptabel is of niet. “Een tip: kijk in Lean analytiX eerst naar de activiteiten die goed scoren en probeer met de tool te achterhalen waarom dat zo is. Leer daarvan en gebruik die inzichten om de prestaties van de slecht scorende activiteiten te verbeteren.”
Data-uitwisseling
De input van Lean analytiX bestaat in feite uit twee soorten data: de hoeveelheid goederen die verplaatst wordt van waar naar waar en de hoeveelheid brandstof die hiervoor is gebruikt. Volgens Connekt laten tests bij meer dan tachtig bedrijven telkens weer opnieuw zien dat analyse van deze data omvangrijke verbetermogelijkheden zichtbaar maken. “Het voordeel van deze aanpak is dat gegevens van meerdere transporteurs, terminals of warehouses kunnen worden gecombineerd om een complete supply chain te analyseren, over meerdere landen of continenten”, aldus Connekt.
Over de uitwisseling van dit soort data werd in een van de vele deelsessies een andere mijlpaal aangekondigd: de start van iShare. Het afsprakenstelsel voor data-uitwisseling in de logistiek kan vanaf nu door iedereen in de sector worden gebruikt. De afspraken in iShare gaan over indentificatie, authenticatie en autorisatie. Als twee partijen conform iShare data uitwisselen, kunnen ze ervan op aan dat de andere partij inderdaad de partij is die ze zegt te zijn. Ook kunnen beide partijen erop vertrouwen dat de ander alleen de data gebruikt waarvoor toestemming is verleend. Ploos van Amstel gaf tijdens de deelsessie zijn visie op het delen van data. “Met iShare wordt data-uitwisseling ‘plug and play’: een stuk sneller, eenvoudiger en goedkoper. De project- en transactiekosten gaan flink omlaag.”