TNO en startup XYZ Dynamics werken aan emissievrije stadslogistiek

Logistiekprofs op 6 januari 2020 | 2 minuten leestijd

Onderzoeksinstituut TNO werkt samen met startup XYZ Dynamics aan emissievrije stadslogistiek. XYZ Dynamics ontwikkelt een elektrische aandrijflijn die te monteren is op Light Commercial Vehicles (LCV’s), zoals bestelbusjes. 

Volgens onderzoek van adviesbureau Arthur D. Little neemt de Total Cost of Ownership met 67 procent toe wanneer gebruik wordt gemaakt van volledig elektrische bestelbusjes die nu op de markt zijn. Dat is een financiële no-go voor wagenparkeigenaren. XYZ Dynamics wil dit probleem oplossen met de AxLectric, een retrofit add-on elektrische aandrijving voor LCV’s die samen met TNO wordt ontwikkeld.

Deze elektrische aandrijflijn is te monteren is op lichte bedrijfsvoertuigen. De AxLectric creëert een hybride aandrijflijn en optimaliseert daardoor het gebruik van een conventionele en een elektrische aandrijflijn, afhankelijk van waar het voertuig zich bevindt. Op die manier kan emissievrije stadslogistiek volgens beide partijen werkelijkheid worden. 

Op dit moment onderzoeken TNO en de startup de ideale batterijsamenstelling en configuratie voor de AxLectric serieproductie. Hierbij worden verschillende batterijcellen gemodelleerd en getest voor gespecificeerde ontwerpeisen die van belang zijn voor de implementatie in LCV’s. De bevindingen van het onderzoek worden begin 2020 gepubliceerd.

Afbeelding: Onderzoekers Erik Hoedemaekers and Annekoos Schaap bij het TNO batterijcel testcentrum in Helmond.

Gerelateerde artikelen