TLN: ‘Voorkom chaos bij Brexit’

Logistiekprofs op 14 september 2020 | 3 minuten leestijd

Het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese Unie inmiddels verlaten, maar de twee kampen onderhandelen nog steeds over hun toekomstige handelsrelatie. TLN adviseert bedrijven om zich – ondanks de onduidelijkheid – al wel voor te bereiden op de Brexit. Anders dreigt er chaos bij de grenzen te ontstaan. 

De gemoederen aan de onderhandeltafel liepen afgelopen week hoog op. De Britse regering presenteerde een wetsvoorstel waarin de belangrijkste onderdelen van het terugtrekkingsakkoord onderuit zijn gehaald. Dat schoot de EU in het verkeerde keelgat. Door het uitblijven van een doorbraak lijkt een no deal een stapje dichterbij te komen. 

TLN drukt ondernemers op het hart om het resultaat niet af te wachten. Er is namelijk al heel veel wel bekend, stelt Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN. “Deal of geen deal, Brexit is een feit en daar ontkom je straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar je straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen je nu al kan treffen.” 

Veel ondernemers hebben die voorbereidingen nog niet getroffen; uit een rondvraag door TLN blijkt dat 20 procent van de logistieke partners niet is voorbereid. Eric Postulart, vicevoorzitter van TLN-deelmarkt Ferrytransport: “Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supply chain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is, die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug.”

Gevolgen voor de hele supply chain

Dat kan gevolgen hebben voor de gehele logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of de Douane Entry Summary Declarations (ENS) komen transporteurs de boot simpelweg niet op. “Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens ontkom je niet aan een enorme chaos”, waarschuwt Postulart. “Het gaat niet enkel om de export en import, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T-1 documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten. We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain.” 

‘Ga met elkaar in gesprek’

Dat voorkomen is volgens TLN een gemeenschappelijke opgave. “Of je nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig je supply chain. Denk vooral niet ‘die zal wel voorbereid zijn’, want in veel gevallen is dat dus niet zo.”

Op GetReadyForBrexit vinden bedrijven een checklist met alle stappen die zij nu al kunnen nemen om op 1 januari voorbereid te zijn. 

Gerelateerde artikelen