TLN ontstemd over Duits verbod op rust in cabine

20.04.2017 | Branchenieuws | 532 keer bekeken
TLN ontstemd over Duits verbod op rust in cabine

Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht dat buitenlandse chauffeurs op Nederlandse parkeerplaatsen hun weekendrust in de cabine gaan doorbrengen nu dat in Duitsland verboden is. De brancheorganisatie pleit daarom voor Europese regelgeving en handhaving op het gebied van rij- en rusttijden.

Duitsland heeft eind maart, in navolging van België en Frankrijk, een wet aangenomen die chauffeurs verbiedt de 45-uur rust in de cabine door te brengen. TLN verwacht dat de wet, die deze maand waarschijnlijk in werking treedt, zal leiden tot problemen. Onduidelijk is namelijk waar de werknemer wel mag slapen. De verplichte 45 uur rust is niet toegestaan in de cabine, maar ook een plaats waarbij de chauffeur gedwongen is in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig te blijven is volgens de Duitse wet verboden. Houdt de chauffeur zich niet op de juiste manier aan deze 45-uur rust, dan levert dat zowel hem als de ondernemer een boete van 60 en 180 euro per uur op. De boete kan oplopen tot bedragen van 2.700 tot 8.100 euro.

TLN noemt het besluit van Duitsland vreemd, omdat de Europese Commissie binnenkort met voorstellen komt die verduidelijking moeten geven aan het verbod. “Onbegrijpelijk dat Duitsland met aanvullende regels is gekomen die niet Europees zijn afgestemd. Het is immers Europese rij- en rusttijdenregelgeving”, reageert TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “We hebben juist een gelijk speelveld nodig in Europa. Meer samenwerking op handhaving. En op dezelfde manier handhaven.” Van Dijk roept de (demissionaire) minister op om de Nederlandse handhaving snel in de pas te laten lopen met de handhaving in Duitsland, België en Frankrijk. 

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren