Thuiswinkel.org wil duurzamer verpakken in e-commerce

Logistiekprofs op 29 oktober 2018 | 2 minuten leestijd

Thuiswinkel.org zet scherper in op het verduurzamen van verpakkingen in de e-commercebranche. De belangenvereniging werkt aan nieuwe verduurzamingsplannen waarin het haar ambities op het gebied van duurzame verpakkingen verder aanscherpt. 

In 2015 formuleerde de webwinkelbranche al doelen voor het verduurzamen van verpakkingen. Dat heeft effect gehad, blijkt uit een rondgang onder de leden van Thuiswinkel.org: veruit het grootste gedeelte van de kartonnen dozen is gemaakt van gecertificeerd of gerecycled karton. Daarnaast werken steeds meer bedrijven met gerecycled plastic en dunner plastic. Bovendien gebruikt een groeiend aantal online retailers verpakkingsmachines die op maat verpakken. 

Ruimte voor verbetering

Thuiswinkel.org ziet ook ruimte voor verbetering. Voor de komende jaren ontwikkelt het daarom nieuwe doelstellingen. De brancheorganisatie mikt onder meer op een toename van gerecycled plastic en betere consumentenvoorlichting over het scheiden van verpakkingsmateriaal. Daarnaast wil het de mogelijkheden tot hergebruik van verpakkingen, het weglaten van verpakkingen en betere verpakkingsdichtheid onderzoeken. 

Nieuwe brancheverduurzamingsplannen

De nieuwe doelstellingen worden opgenomen in nieuwe brancheverduurzamingsplannen voor 2018-2022. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) is aangewezen als de partij die de verduurzamingsplannen toetst. 

Gerelateerde artikelen