Supermarkten geïnteresseerd in truck platooning

Logistiekprofs op 8 april 2016 | 2 minuten leestijd

Nederlandse supermarkten zien wel brood in truck platooning. Albert Heijn, Jumbo en Unilever willen in de komende tijd testen gaan uitvoeren waarbij de producten worden vervoerd door vrachtwagens die onderdeel zijn van truck platooning. De bedrijven lieten dit weten tijdens de European Truck Platooning Challenge die deze week werd gehouden.

Bij truck platooning rijden vrachtwagens in een treintje achter elkaar terwijl ze via wifi verbonden zijn. Ze volgen elkaars bewegingen en snelheid waardoor er efficiënter wordt gereden. Door middel van deze nieuwe manier van rijden kan er tot tien procent minder brandstof worden verbruikt en wordt de uitstoot van CO2 aanzienlijk verminderd.

Challenge
Tijdens de Challenge, die werd georganiseerd door Rijkswaterstaat, gingen Daf Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo Group de landsgrenzen over. De grensoverschrijding van deze platoon is een wereldprimeur. De trucks reden vanuit Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam. De test bracht naar voren dat er nog veel afgestemd moet worden, zoals procedures die per land verschillen. Ook heeft elke truckfabrikant een eigen wifisysteem en moeten er nu nog veel verschillende aanvragen worden gedaan om daadwerkelijk als truck platoon over de snelwegen te mogen rijden. Het struikelblok waarbij de vrachtwagens bij de grens van nummerbord moesten wisselen is inmiddels al wel verholpen.

Mogelijkheden
Minister Schultz van Haegen ziet veel mogelijkheden voor de plaatoning. “Truck platooning zorgt voor efficiënter en schoner transport. Voertuigen die zelf rijden leveren ook een bijdrage aan de verkeersveiligheid omdat de meeste verkeersongevallen nu het gevolg zijn van een menselijke fout. Deze test heeft laten zien dat er technisch al veel kan. De test heeft ook duidelijk gemaakt dat we in Europa de regels voor de weg en chauffeurs beter moeten gaan afstemmen om grensoverschrijdend transport met truck platooning op grotere schaal mogelijk te maken.” De ervaringen zijn daarmee erg nuttig voor de informele transportraad op 14 april in Amsterdam, waar ik met mijn Europese collega’s praat over de aanpassingen die nodig zijn om zelfrijdend vervoer mogelijk te maken.”

Redactie LogistiekProfs