Still en Jungheinrich in de prijzen bij IFOY Awards

Logistiekprofs op 10 mei 2017 | 3 minuten leestijd

Heftruckspecialisten Still en Jungheinrich zijn in de prijzen gevallen tijdens de International Forklift Truck of the Year (IFOY) Awards 2017. Jungheinrich won in de categorie ‘Special of the Year’. Still ging er in twee categorieën met de winst vandoor. 

Tijdens de openingsavond van de beurs Transport Logistik in München werden de prijswinnaars in vier categorieën bekend gemaakt: Warehouse Truck, Special Vehicle, AGV Shuttle en Special of the Year.

Warehouse Truck en Special Vehicle voor Still
Still won in de categorie Warehouse Truck met de Still iGo neo CX 20. De elektrische orderpicker volgt de magazijnmedewerker bij het verzamelen van orders en rijdt zoals gewenst naar de eerste of tweede palletpositie. Volgens de jury betreft de picker een mijlpaal in de ontwikkeling van autonome magazijnwagens. De Still iGo neo CX 20 zou een brug slaan tussen robotica en intralogistiek. In deze categorie liet Still genomineerden Jungheinrich en UniCarriers achter zich.

Ook in de categorie ‘Special Vehicle’ ging de Duitse heftruckfabrikant met de winst naar huis. Het trolleysysteem van Still, dat in staat om oversized ladingdragers tot twee ton automatisch te laden en lossen, viel in de prijzen. Door de deels geautomatiseerde C-trolley met elektrisch aangedreven telescopische vorken is goederentransport mogelijk op plekken waar voorheen alleen vorkheftrucks ingezet werden. De jury roemde het trolleysysteem om zijn marktpotentieel en klantvoordeel.


Special of the Year

Jungheinrich won met zijn indoor positioning systeem in de categorie ‘Special of the Year’. Met deze tool worden de posities van heftrucks en magazijntrucks continu doorgegeven aan de vlootbeheersoftware, waardoor ze vervolgens efficiënter ingezet kunnen worden. Volgens de jury is het systeem de must-have van 2017. Ook Still en UniCarriers waren in deze categorie genomineerd.


AGV
 
In de categorie AGV viel Torwegge met de AGV TORsten in de prijzen. Deze AGV gebruikt verschillende platforms om alle standaard industriële lastdragers en individuele componenten te transporteren. De TORsten navigeert autonoom. Met behulp van een 2D-lay-out van de ruimte kan het zijn eigen routes plannen. Een omnidirectioneel aandrijfconcept zorgt ervoor dat de TORsten in kleine ruimtes kan navigeren en om zijn eigen as kan roteren.


Redactie LogistiekProfs