Sterk kwartaal voor PostNL dankzij succes kleinere webwinkels
Transport & Distributie 04.08.2020 | Branchenieuws

Sterk kwartaal voor PostNL dankzij succes kleinere webwinkels

PostNL heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. Het aantal verstuurde pakketten nam met 25 procent toe. De marktleider in post- en pakketten bezorgde met name meer voor kleine en middelgrote webwinkels. 

De omzet van PostNL groeide in het tweede kwartaal met 16 procent tot 789 miljoen euro. Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg met 38 procent tot 54 miljoen euro. 

PostNL profiteerde van de plotselinge groei in e-commerce toen de eerste coronamaatregelen in Nederland werden ingevoerd. Met name oudere consumenten shopten vaker digitaal, een groep die voorheen weinig online kocht. Zij kochten vooral bij kleine en middelgrote webwinkels. Omdat kleinere spelers per pakket een hoger tarief betalen, leverde dit PostNL aan het eind van de rit meer marge op.

Capaciteitsuitbreiding

Het post- en pakketbedrijf moest met 40 procent opschalen om de sterke volumegroei bij Pakketten op te vangen. De komende maanden wil PostNL verder uitbreiden. Er staat een investering van 150 miljoen euro gepland voor uitbreiding van de sorteercapaciteit. In 2021 wordt een sorteercentrum voor kleine pakketten geopend. In Nederland en België staan daarnaast twee nieuwe pakkettensorteercentra op de planning. 

'Groei is structureel'

Het bedrijf verwacht dat consumenten ook komend halfjaar het digitale winkelmandje weten te vinden. Toen in juni de meeste winkels weer open waren, steeg het aantal verstuurde pakketten alsnog met 18 procent. Tegenover het FD erkent CFO Pim Berendsen dat sommige aankopen, zoals een bureaustoel, incidenteel zijn. Het grootste deel van de stijging is naar verwachting echter structureel. Voor de tweede helft van 2020 voorziet het bedrijf een groei van 14 tot 25 procent in het aantal verstuurde pakketten. 

De daling bij de brievenbus post houdt ondertussen aan. Nederlanders verstuurden 16,2 procent minder post. In de eerste weken van de pandemie werden er wel meer kaarten verstuurd. Bedrijven annuleerden echter massaal hun advertentiecampagnes bij de reclamepost.


Plaats een reactie (0)

Reageren