Spectaculaire groei foodbezorging (infographic)

Logistiekprofs op 4 oktober 2016 | 4 minuten leestijd

De markt voor foodbezorging is in ruim twee jaar tijd bijna in omzet verdubbeld. Volgens FoodService Instituut Nederland (FSIN) komt de foodbezorgmarkt dit jaar uit op een omzet van circa 1,7 miljard euro. In 2014 was dit bijna de helft. “Het is langzamerhand gewoon geworden om maaltijden en boodschappen thuis te laten bezorgen.”

Het FSIN verdeelt de markt in twee hoofdcategorieën: Meal Delivery (bezorging van maaltijden via bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl en Deliveroo) en Cold Food & Beverage Delivery (bezorging van boodschappen door supermarkten en bijvoorbeeld Picnic en HelloFresh). De markt voor Meal Delivery zal volgens FSIN 1 miljard euro omvatten, de markt voor Cold Food & Beverage Delivery is goed voor de rest van de omzet.

Economische groei en technologie grote drijvers

Jan-Willen Grievink, directeur van het FoodService Instituut, is niet verbaasd over de explosieve stijging. Door de bescheiden economische groei zou de consument weer bereid zijn om meer geld te spenderen aan foodgemak. De grote drijver is echter digitale technologie. “We moeten niet vergeten dat het nog maar een paar jaar geleden is dat de consument zijn bezorgpizza mondeling via de telefoon bestelde. Nu hebben we dedicated websites die steeds simpeler en sneller worden. Maar vergeet ook de vele apps voor de smartphone niet; een maaltijd bestellen kun je bij wijze van spreken door één keer op een digitale button te drukken.” Hier profiteren ook traditionele maaltijdbezorgers van, zoals pizzaketens. Zij zijn al ruim twintig jaar actief in Nederland, maar rapporteren volgens Grievink nog steeds dubbele groeicijfers. “Dankzij alle nieuwe digitale technologieën van de laatste jaren zijn ze getransformeerd van traditionele maaltijdbezorgers naar internetbedrijven.” Grievink meent dat bedrijven zich moeten afvragen of ze zonder webshop of online dienstverlening wel een toekomst hebben. “Vrijwel alle bedrijven zullen in zekere mate internetbedrijven worden. Bedenk ook eens welke kennis over je klanten je allemaal misloopt als je niet voldoende energie steekt in online. Online levert veel meer kennis op over consumentengedrag.”

Nieuwe spelers

De afgelopen twee jaar kwamen er veel nieuwe spelers bij op de foodbezorgmerkt. Foodora en Deliveroo gingen de concurrentie aan met marktleider Thuisbezorgd.nl. Dit stelde duizenden restaurants in staat op met bezorging van maaltijden aan de slag te gaan.

Verder betraden veel foodretailers de bezorgmarkt. Vooral bestaande supermarkten gingen aan de slag met thuisbezorging, mogelijk door de poulariteit van online supermarkt Picnic. Grievink verwacht dat de komende jaren veel niche webshops de markt zullen betreden, bijvoorbeeld Gefelicitaart.nl. “Ik verwacht de komende jaren een sterke groei van het aantal niche foodshops op internet, webshops voor speciale doelgroepen of virtuele foodshops die een feestje maken van de bezorging van foodproducten. Daarnaast zullen internationale disturbers zich nog massaler op deze markt begeven, zoals UberEats.”

Grootste bezorgmerken

Het FoodService Instituut Nederland zette de grootste foodbezorgmerken die in Nederland actief zijn op een rijtje: 

Meal Delivery, grootste merken
  1. Thuisbezorgd.nl (via affiliates), €250.000.000
  2. Domino’s, €101.000.000
  3. New York Pizza, €65.000.000
  4. Apetito, €37.500.000
  5. Bezorgbeer (omzet holding), €33.200.000
  6. Just Eat Nederland, €17.500.000
  7. Spare Rib Express, €16.500.000
  8. Food Connect, €8.800.000
  9. Taco Mundo, €7.5000.000 
Cold Food & Beverage Delivery, grootste merken
  1. AH.nl inclusief Pick Up Points, €253.400.000
  2. HelloFresh Nederland, €157.500.000
  3. Nespresso Nederland, €76.500.000
  4. Wijnvoordeel.nl, €45.000.000
  5. Springer & Partners, €25.400.000
  6. IJspaleis, €22.000.000
  7. Eismann, €16.000.000
  8. Diepvriesman, €10.200.000
  9. Bofrost, €7.000.000
  10. Wijnbeurs, €6.800.000
  11. Willem & Drees, €5.700.000
  12. Léon Colaris, €3.200.000
  13. Picnic, €3.000.00
  14. Taartenwinkel.nl, €3.000.000
  15. Gefelicitaart.nl, €2.900.000


Bekijk hier de afbeelding op ware grootte.

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Nicholas Jackson / Shutterstock.com