Social Supply Chain: 'logistieke sector gaat richting Uberization'

15.03.2017 | Branchenieuws | 293 keer bekeken
Social Supply Chain: 'logistieke sector gaat richting Uberization'

Door klanten te voorzien van realtime inzicht in alle goederenbeweging, verwacht logistieke dienstverlener Vonk en Co bij te dragen aan de 'Uberization van de logistiek'.

Het transportbedrijf uit Tiel investeert in het logistieke webportal Star Flow van Yellowstar, een uitbreiding die makkelijk te koppelen is aan bestaande IT-systemen. Klanten kunnen hun producten volgen door middel van een applicatie. Vul de ritgegevens in en je ziet precies hoe snel de goederen zich verplaatsen, hoeveel kilometers er gereden worden en wat de gemaakte kosten zijn.

Het is een goed voorbeeld van 'IT for social supply chain': bedrijven investeren in producten die het makkelijker maken om klanten te informeren en meer inzicht te geven. Bovendien is het volgens directielid Stephan Vonk heel gebruiksvriendelijk: “Voor de voorbereiding van de implementatie hebben we ruim de tijd genomen, bedrijven waren al bekend met het systeem."

Data
Doordat het bedrijf rechtstreeks in contact staat met de klanten, kunnen afwijkingen en andere belangrijke gebeurtenissen makkelijk doorgegeven worden. Ook kan Vonk de opdrachtgever makkelijk toegang geven tot data, waardoor ingezien kan worden wanneer een levering bijvoorbeeld arriveert. 

Ook consumenten kunnen gebruik maken van het systeem: door een postcode en huisnummer in te vullen ziet men direct wat de geplande aankomsttijd is. De locatie van het aflevervoertuig is met een afbeelding op een kaart of Street View zichtbaar te maken. 

Uber
Osman Akdemir, directeur innovatie bij Yellowstar, vergelijkt de nieuwe ontwikkelingen met Uber. “De logistieke wereld gaat richting een vorm van Uberization. Leveringen zijn steeds meer consumentgericht. De klant wil immers weten wat of wie hij kan verwachten." Het portal levert Vonk en Co volgens Akdemir vooral tijdswinst op. "Bovendien is de kwaliteit van de vragen die klanten aan planners stellen hoger. We zien ook dat klanten ook echt veel gebruik maken van de mogelijkheid tot inloggen. Die volumes zijn al flink gegroeid.” 

Vonk geeft aan dat het aantal belmomenten van klanten met de helft is gereduceerd. “Onze planners hebben tijd over voor andere zaken."

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren