Slimme pakketbrievenbus ontvangt half miljoen groeigeld

Logistiekprofs op 22 juni 2017 | 2 minuten leestijd

Als het aan de Amsterdamse startup MYPO ligt zijn Nederlandse huizen binnen afzienbare tijd voorzien van pakketbrievenbussen. Na een pilot met DHL haalde het bedrijf een investeringsbedrag van een half miljoen euro op. 

De pakketbrievenbussen moeten het antwoord bieden op de grote hoeveelheid bezorgpogingen die niet slagen. De pakketmarkt is het afgelopen jaar met 23 procent gegroeid. Bij de eerste bezorgpoging is de bewoner vaak niet thuis, waardoor busjes voor niets door de straat rijden. 

DHL testte de pakketkluizen van MYPO bij zo’n 25 huizen in Rotterdam. De pakketkluis kan via de brievenbus, zonder gereedschap, aan de voordeur van de ontvanger gehangen worden. De ontvanger en DHL-bezorger openen de brievenbus vervolgens met een unieke code. Dit zijn de laatste vier cijfers van de track & trace-code. De bezorger kan ook retourzendingen meenemen die de consument in de brievenbus plaatst. Het ontwerp van de brievenbus is uitschuifbaar. Wanneer de ontvanger een groter pakket verwacht, kan hij de box uitschuiven.

In andere Europese landen als Frankrijk en Duitsland is de pakketkluis relatief populair, zowel aan huis als op een andere locatie. In Nederland moet deze trend nog vorm krijgen. Uit eerder onderzoek van ABN Amro blijkt dat ongeveer 30 procent van de consumenten in grote Europese landen verwachten meer gebruik te gaan maken van Parcel Lockers. Nederlanders zouden deze aflevervorm het minst zien zitten. Partijen als De Buren en Logixbox experimenteren al een tijd in Nederland met de pakketkluizen. 

Redactie LogistiekProfs