Slimme bouwlogistiek moet druk op steden verlichten

Logistiekprofs op 3 oktober 2017 | 2 minuten leestijd

Tweeëntwintig partijen uit de bouwsector hebben dinsdag de Green Deal Bouwlogistiek ondertekend. Daarmee verplichten de partijen zich onder meer om vijf projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. 

De Green Deal Bouwlogistiek is ondertekend door marktpartijen, opdrachtgevers en kennisinstituten. Zij beloven hun kennis over slimme bouwlogistiek te delen over de gehele sector. De marktpartijen van de Green Deal verplichten zich om in de looptijd van de deal vijf projecten uit te voeren met slimme bouwlogistiek. Sommige koplopers tekenen mee om met gemeentes en andere landelijke opdrachtgevers een nieuwe uitvraag vorm te geven in praktische gunningscriteria zoals een zogeheten EMVI of via een BLVC-plan. Voor alle partijen geldt dat zij hun manier van kijken naar het bouwproces moeten veranderen.

De bouwsector is goed voor een derde van het aantal transportbewegingen in Nederland. Samenwerking tussen bouwers, installateurs, transporteurs en toeleveranciers heeft positieve effecten op drie belangrijke gebieden: kosten, congestie en CO2 uitstoot. “Als de bouwlogistiek goed is georganiseerd, kan dat bijdragen aan verbetering van de verkeersdoorstroming op het wegennet, de beperking van bouwhinder voor de omgeving, de beperking van CO2-emissie en de verhoging van de veiligheid”, schrijft Bouwend Nederland op haar website. 

Redactie LogistiekProfs