21.09.2015 | Branchenieuws

Simon Loos gaat elektrisch rijden in binnenstad

Logistiek dienstverlener Simon Loos gaat met elektrische trucks de horeca in de binnenstad van Amsterdam van bier voorzien. De zeven elektrische vrachtauto's worden de komende maanden aangekocht en vervangen vanaf 2016 alle dieselvrachtauto's van de logistiek dienstverlener die niet aan de Euro 6-norm voldoen. 

Goede resultaten
Eerder voerde Simon Loos al een proef uit met de elektrische vrachtwagens. In eerste instantie was het de bedoeling het aantal elektrische trucks in Amsterdam uit te breiden met twee. Maar de resultaten van de proef waren zo goed, dat het bedrijf in samenwerking met Heineken besloot om alle leveringen in de Amsterdamse binnenstad elektrisch uit te gaan voeren. 

Ideaal voor binnensteden 
Voor normaal transport zou het inzetten van elektrische auto's nog niet rendabel zijn. Voor binnensteden is de belevering via elektrische trucks juist ideaal. "In de binnenstad rem je vaak en trek je vaak op", aldus wagenparkbeheerder Wim Roks. "Daar profiteer je juist van het feit dat de wagen tijdens het remmen zijn eigen elektriciteit genereert." Simon Loos wil het niet alleen bij de binnenstad van Amsterdam laten. Samen met Heineken hoopt het rond 2020 alleen nog maar elektrisch te rijden in de binnensteden van de gehele randstad. Gemeenten zullen hier blij mee zijn, aangezien steeds meer stadsbesturen voeren milieuzones en andere eisen in om de luchtkwaliteit in de stad te bevorderen. 

Lees ook: Kamervragen over wildgroei gemeentelijke milieuzones

Samen met de leverancier innoveren 
Simon Loos koopt de trucks bij GINAF Trucks, die de trucks speciaal voor de logistiek dienstverlener ontwikkelt. “Met dit soort pionieren is het erg belangrijk dat je samen met de leverancier kunt innoveren. We zochten dan ook een fabrikant die zelf ontwikkelt, bouwt en homologeert volgens de Nederlandse eisen", aldus Roks. Bij de trucks wordt een Mercedes-Benz Atego als basis genomen. De vrachtauto's hebben een terugwinningssysteem van rem-energie en bieden een laadvermogen van 5 ton.

Redactie LogistiekProfs 



Plaats een reactie (0)

Reageren