Mocht het kabinet woensdag een avondklok aankondigen, dan moet er een ontheffing komen voor transport en logistiek. Nachtwerk in distributiecentra is bijvoorbeeld nodig om de voedselvoorziening op gang te houden, klinkt het.
TLN zegt in overleg te zijn met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de gevolgen van een eventuele avondklok. Mocht die er komen, dan is het volgens de branchevereniging belangrijk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor transport en logistiek. Het ministerie zou al hebben aangegeven dat er rekening wordt gehouden met de cruciale rol die de sector speelt.
Ontheffingen distributiecentra en supermarkten
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) pleit in ieder geval voor ontheffingen voor distributiecentra, waar veelal in de nacht wordt gewerkt. Mogelijk zijn er ook ontheffingen nodig voor supermarkten, die buiten openingstijden bevoorraad worden. Dat hangt af van het tijdstip waarop de avondklok ingaat.
De koepelorganisatie voor supermarkten acht daarnaast een ontheffing voor bezorgers nodig, omdat veel mensen afhankelijk zijn van online boodschappen. “‘Het zou goed zijn als dat door kan blijven gaan, zeker in de lockdown”, aldus een woordvoerder tegenover ANP.
Topman Michiel Muller van Picnic verwacht dat door een avondklok 30 tot 40 procent capaciteit van supermarkten wegvalt. “Als je om acht uur ‘s avonds moet stoppen, dan mis je de avondshift, kun je versproducten niet aanvullen en mis je uren. Wanneer moet je dat dan doen? Dat kan niet. Dus dat kost je capaciteit”, tekent ANP op.
DHL rekent op uitzonderingspositie
Avondklok of niet, DHL heeft al aangekondigd gewoon pakketjes te zullen bezorgen. De pakketbezorger verwacht dat de sector uitgezonderd is van de nieuwe maatregelen, omdat deze mogelijk niet zullen gelden voor mensen die moeten werken. “We gaan er vooralsnog vanuit dat een avondklok geen directe impact heeft op onze activiteiten”, aldus een woordvoerder van DHL.
Afbeelding: Sander van der Werf / Shutterstock.com