Sector is klaar voor topdrukte rond de feestdagen
E-commerce 29.10.2020 | Branchenieuws

Sector is klaar voor topdrukte rond de feestdagen

Deze decembermaand wordt waarschijnlijk drukker dan ooit voor webwinkels en pakketbezorgers. Bedrijven zeggen goed voorbereid te zijn op een eventuele piek. De coronacrisis maakt dat ze inmiddels wel wat gewend zijn. "We moesten dit voorjaar de capaciteit binnen drie weken met 40 procent opschalen." 

Door de coronacrisis werd er al massaal online besteld. De feestdagen doen daar waarschijnlijk nog een flinke schep bovenop. Branchevereniging Thuiswinkel.org lanceerde deze week de campagne 'Wees voorbereid – Bestel op tijd'. Door consumenten bewust te maken van de drukte rondom de feestdagen, hopen ze bestelmomenten te kunnen spreiden. "Webwinkels en vervoerders doen er alles aan om ondanks de moeilijk voorspelbare toekomst de juiste prognoses te maken en voorbereidingen te treffen, zoals het uitbreiden van de capaciteit en inzetten van extra mankracht en transport", legt directeur Wijnand Jongen uit. "De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen.”

Verschillende scenario's

De komende weken moeten uitwijzen of de campagne succesvol is. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat webwinkels en pakketbezorgers zich schrap zetten voor topdrukte. Die drukte begint rond Black Friday, in het laatste weekend van november. Er liggen verschillende scenario's klaar om bestellingen vanaf dan op tijd bezorgd te krijgen. 

Bedrijven hebben er wel vertrouwen in dat dat lukt. "We moesten dit voorjaar de capaciteit binnen drie weken met 40 procent opschalen ten opzichte van begin maart", zegt Iris van Wees, directeur Operatie bij PostNL tegen de NOS. "Dan heb je eigenlijk geen voorbereidingstijd zoals je die rond de feestdagen wel hebt." Bij PostNL gaan rond de drukste verkoopmomenten alle distributiecentra open op zondag. Er worden meer pakketvervoerders ingezet en er wordt meer geschakeld met webwinkels. Daardoor ligt de piek van wat PostNL aankan nog hoger dan aan het begin van de coronacrisis, aldus Van Wees. 

Concurrent DHL verwacht vanaf november op piekdagen een miljoen pakketten per dag te verwerken. Het bedrijf zegt eveneens verschillende scenario's te hebben om de drukte aan te kunnen. 

Op- en afschalen

Hetzelfde geldt voor bol.com. De webwinkel zegt de drukte te kunnen beheersen door op en af te schalen. Zo kan het ervoor kiezen om alleen een bepaald assortiment uit te lichten. Voor externe partijen die via bol.com verkopen is de voorbereiding lastiger, merkt Carolien van Brakel van bol.com. "We sturen hen regelmatig tips over onder meer voorraad en logistiek", zegt Van Brakel. "We merken dat veel partijen het lastig vinden om een goede inschatting te maken over hoe groot de piek is die eraan komt."

Plaats een reactie (0)

Reageren