Schiphol zit aan zijn taks: cargomaatschappijen verlaten vliegveld

Logistiekprofs op 12 oktober 2017 | 2 minuten leestijd

Twee grote buitenlandse vrachtmaatschappijen vertrekken van Schiphol omdat het maximum aantal vluchten voor het vliegveld is bereikt. Schiphol verliest daarmee 37 van de 150 wekelijkse cargovluchten. 

Dat meldt de Belgische krant De Tijd. Schiphol zou aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen zitten. Volgende maand gaat er daarom een nieuwe dienstregeling in, waarin minder ruimte is voor maatschappijen die niet altijd punctueel zijn. Dat is vaker het geval bij cargotoestellen. 

Schiphol raakt nu Russische cargomaatschappij Air Bridge Cargo en Singapore Airlines kwijt. Air Bridge Cargo verplaatst drie vrachtvluchten naar het Belgische Luik, Singapore Airlines verhuist alle vrachtactiviteiten naar België. Deze winter kunnen naar verwachting ook maatschappijen als Turkisch Airlines, Air China, China Cargo Airlines en Cathay Pacific met minder cargo op Schiphol vliegen. 

Het schrappen van de vluchten kost volgens brancheorganisatie ACN 1.500 tot 2.000 banen in de afhandeling op Schiphol. Begin deze maand luidden FNV, evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands daarom de noodklok. Verhuizing van de maatschappijen naar het buitenland zou grote gevolgen kunnen hebben voor expediteurs en transportbedrijven. “Mainport Schiphol is een van de grootste vrachtluchthavens van Europa en enorm belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van Nederland. Dit moeten we koesteren”, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. 

Redactie LogistiekProfs