Scala bewijst: betere ergonomie leidt tot meer efficiëntie
05.11.2019 | Beursnieuws

Scala bewijst: betere ergonomie leidt tot meer efficiëntie

Wie logistiek in actie wil zien, kan zich melden voor een rondleiding op één van de drie scala’s. Het Scala Material Handling & Intern Transport toont een groot aantal oplossingen die niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar ook de ergonomie. Dat is wel zo prettig voor de medewerkers op de magazijnvloer.

“In e-commerce-magazijnen zijn voor één orderpicker twee inpakmedewerkers aan het werk”. Dit feit van Eric Hereijgers, gids bij het scala over casepicking, opent de ogen van de bezoekers. Het bewijst dat het inpakwerk in veel magazijnen een ondergeschoven kindje is. “Door het inpakproces efficiënt in te richten, kan de efficiëntie een stuk worden verbeterd”, vertelt Hereijgers, in het dagelijks leven consultant bij St. Onge.

30 tot 40 procent winst

Een belangrijke bron van efficiëntie is de werktafel. EVC helpt bedrijven om het inpakproces te analyseren en de inrichting van de paktafel daarop af te stemmen. Denk aan opvulmateriaal dat met een druk op het voetpedaal via een gat in het werkblad omhoog komt. Een weegschaal die in het werkblad kan worden ingebouwd. Een rollenband om dozen eenvoudig aan en af te voeren. Het juiste formaat verzenddoos onder handbereik. “Met een goede inrichting van de werktafel is 30 tot 40 procent aan efficiëntie te winnen”, vertelt een medewerker van EVC.

Een goede werktafel draagt niet alleen bij aan de efficiëntie, maar ook aan de economie en ergonomie. De tafel is in hoogte verstelbaar en op de vloer liggen antivermoeidheidsmatten. “Door die matten maakt het lichaam voortdurend kleine bewegingen, waardoor de bloedcirculatie in de benen op gang blijft. Met dit soort aanpassingen wordt het werk niet alleen efficiënter en ergonomischer, maar ook prettiger. Dat zie je ook weer terug in de productiviteit.”

Aandacht voor ergonomie

In het scala is meer aandacht voor ergonomie. De rondleiding begint bij de Cartonmover, een hulpmiddel bij het lossen van zeecontainers. Mensen moeten nog steeds de dozen uit de container op een conveyor tillen, maar staan nu op een platform dat in hoogte verstelbaar is. Daardoor hoeven ze niet meer te reiken. Als de dozen op de grond aan de beurt zijn, kunnen ze de conveyor laten zaken zodat ze de dozen niet omhoog hoeven te tillen.

De dozen die de Cartonmover afvoert, belanden bij een pallettruck met scharende vorken die omhoog en omlaag kunnen bewegen. Dat is handig bij het palletiseren van de dozen. Een sensor meet continu de hoogte van de pallet op de vorken van de pallettruck. Wordt de pallet te hoog? Dan signaleert de sensor dat, waarna de vorken zakken totdat opnieuw de meest ergonomische werkhoogte wordt bereikt. “Dat is echt een uitkomst. Veel medewerkers nemen zelf niet de moeite om de pallet voortdurend iets te laten zakken”, vertelt Hereijgers.

Praktische vragen

Opvallend is het grote aantal vragen die de deelnemers stellen. Praktische vragen over de mogelijkheden van de palletshuttles, het pickt-to-belt-systeem, de orderpicktruck met afstandsbediening, de spiraalconveyors en de andere getoonde oplossingen. Op veel vragen weet Hereijgers een antwoord te geven, en anders wel de expert die bij elke oplossing aanwezig is. Een voorbeeld is de elektropallettruck die is voorzien van een portaalconstructie met tilhulpmiddel. Daarmee zijn lasten tot 80 kilogram zonder moeite op een pallet te plaatsen.

Een medewerker van een logistiek dienstverlener die een dergelijke oplossing heeft getest, ziet een beperking: het oppakken van zware lasten die in een stelling staan. “Inderdaad”, bevestigt de expert van leverancier TAWI. “Omdat we met dit tilhulpmiddel de lasten vanaf boven oppakken, vormen lasten in stellingen een probleem. De hoogte is vaak ontoereikend. Daarom werken we nu aan een oplossing waarmee we deze lasten vanaf de zijkant kunnen oppakken. Maar dat is iets voor de volgende Logistica.”

Plaats een reactie (0)

Reageren