Scala AGV: het ontwerp en de aansturing bepalen het succes

Logistiekprofs op 7 november 2019 | 5 minuten leestijd

Het succes van een AGV wordt niet zozeer bepaald door het voertuig, maar door de complete oplossing daaromheen. Dat is de boodschap die blijft hangen na een bezoek aan het Scala AGV tijdens de Logistica. Op de vakbeurs stonden veel aanbieders van standaard AGV’s, maar een kleine aanpassing in ontwerp of aansturing kan net dat laatste beetje verschil maken. 

Op het Scala AGV rijdt een geel voertuig dat verdacht veel lijkt op een stapelaar. Het voertuig pakt pallets op en rijdt onophoudelijk rondjes over het demonstratieplein. De fabrikant van deze AGV is WEWO. “Wij ontwerpen en produceren klantspecifieke oplossingen”, vertelt technische directeur Ard Baan van WEWO. “Die kunnen bestaan uit AGV’s die onder een ladingdrager rijden, maar ook uit AGV’s met een vorkenbord zoals dat gele voertuig.”

Waarom zou je speciaal een AGV laten maken als je ook een standaard stapelaar met wat technologische aanpassingen autonoom kunt laten rijden? “Omdat die van ons een stuk korter is. Onze AGV heeft geen dissel of cabine zoals een standaard voertuig. Daardoor is hij een compacter en wendbaarder. Met name in productieomgevingen is dat belangrijk”, verklaart Baan, die schat dat WEWO zo’n 50 tot 60 autonoom rijdende voertuigen heeft geïnstalleerd bij klanten. “Daaronder bevinden zich enkele bedrijven waar vrijwel de hele productie afhankelijk is van AGV’s.”

Minder fouten

De markt voor AGV’s is booming. Bedrijven zijn geïnteresseerd in AGV’s omdat ze moeilijk aan personeel kunnen komen, omdat ze onveilige heftrucks van de vloer willen verwijderen of gewoon omdat ze minder fouten willen maken. “Een AGV maakt geen fouten en blijft continu doorgaan”, aldus Baan, die de concurrentie ziet toenemen. De Logistica staat vol met nieuwe leveranciers met nieuwe modellen. “Maar vaak zijn dat standaard AGV’s, waar vervolgens een toepassing voor wordt ontwikkeld. Wij gaan andersom te werk. Wij kijken eerst naar de toepassing en maken dan een voertuig dat exact daarop is afgestemd.”

Een AGV op maat betekent dat WEWO ook de technologische keuzes exact op de behoefte van klanten kan afstemmen. Vaak gebruikt het bedrijf LIDAR als navigatietechnologie. Daarbij worden de contouren van het gebouw eenmalig met de AGV in kaart gebracht. De volgende keer herkent de AGV de omgeving, zodat hij zelf zijn positie kan bepalen. “Maar soms gebruiken we een lijnvolgsysteem, bijvoorbeeld als de AGV alleen maar hetzelfde rondje rijdt. In dat geval volgt de AGV een lijn die op de vloer is aangebracht.”

Omweg zoeken

Veel AGV-leveranciers promoten LIDAR als navigatietechnologie met het argument dat het voertuig bij een obstakel zelf een omweg zoekt. “Dat kunnen onze voertuigen ook, maar vaak schakelen wij die functie uit. Als een AGV in een productieomgeving moet uitwijken, komt hij vaak weer een nieuw obstakel tegen. Het gebeurt regelmatig dat de AGV zich op die manier helemaal vast rijdt. Dan is het lastig om ‘m weer in beweging te krijgen”, aldus Baan.

Dat een speciaal ontworpen AGV duurder is dan een standaard AGV, is volgens Baan geen vast gegeven. “Stel dat een bedrijf duizend ladingdragers heeft die niet door een standaard AGV kunnen worden vervoerd. Dan is het wellicht goedkoper om een klantspecifieke AGV te ontwerpen dan die duizend ladingdragers aan te passen.”

Complete oplossing

Aan de andere kant van het Scala AGV rijdt een autonoom voertuig van MoviGo. Dit bedrijf is in april 2018 ontstaan uit drie bedrijven: een mechatronisch ingenieursbureau, een softwareleverancier en een logistiek adviesbureau. “Waarom deze drie bedrijven? Omdat we niet alleen een autonoom voertuig willen ontwikkelen, maar een complete oplossing”, vertelt Paul van der Hulst, algemeen directeur van MoviGo.

Van der Hulst ziet veel bedrijven die een AGV aanschaffen en vervolgens zelf de integratie in hun productieprocessen moeten verzorgen. MoviGo wil dat voorkomen. “Wij hebben veel aandacht besteed aan het proces rondom het voertuig. Hoe maak je een opdracht aan? Hoe laat je het voertuig rijden? Wij hebben daarvoor een open softwaresysteem ontwikkeld. Open, zodat bedrijven ook andere AGV’s met dit softwaresysteem kunnen aansturen. Als een klant een autonoom rijdende reachtruck wil aansturen, is dat voor ons geen probleem. Wij hebben zelf immers niet zo’n truck in ons productportfolio en willen dat ook helemaal niet.”

Intelligente pompwagen

De AGV van MoviGo kan worden aangepast aan de behoefte van de klant. Als de vorken dichter bij elkaar moeten worden gezet om een dolly aan de korte zijde te kunnen oppakken, is dat geen probleem. “We hebben nu een AGV ontwikkeld met een lengte van 2 meter en een breedte van 1 meter die 2,5 ton kan tillen en 1,6 meter per seconde rijdt”, zegt Van der Hulst trots. 
De kleine variant die op het scala staat, omschrijft Van der Hulst als een intelligente pompwagen. “Maar dan wel een met een batterij die negen uur meegaat. Na drie kwartier laden gaat hij weer negen uur mee.”

De besturing kan worden aangepast aan de behoefte van de klant. Die kan kiezen voor bediening via bijvoorbeeld een tablet, telefoon of pc, maar ook voor koppeling met een ERP- of WMS-systeem. “We gebruiken vision-technologie om de oppak- en afzetpunten te managen; een camera ziet waar een pallet klaarstaat om verplaatst te worden en waar lege locaties zijn om een pallet neer te zetten. Het voertuig zelf kan de lading wegen en barcodes scannen. We verzamelen een schat aan data, maar de meeste bedrijven doen nog maar weinig daarmee.”

Gerelateerde artikelen