'Ruim 1,5 miljoen banen op de tocht door inzet robots'

09.06.2016 | Branchenieuws | 1027 keer bekeken
'Ruim 1,5 miljoen banen op de tocht door inzet robots'

Er verdwijnen in Europa 1,5 miljoen banen als de logistiek niet goed inspeelt op de robotisering van de sector. In de beginfase zullen er nog steeds mensen nodig zijn om de robots te begeleiden en controleren, maar dat wordt na verloop van tijd minder. Dat stelt onderzoeksbureau Roland Berger.

Het lijkt nu nog geen storm te lopen met de inzet van robots, maar dat komt volgens het rapport ‘Of Robots and Men – in logisctics: Towards a confident vision of logistics in 2025’ door de hoge aanschafkosten. Nu kosten de robots in West-Europa tussen de 100 duizend en 110 duizend euro per eenheid. Daarmee zou de robot per uur zo’n 18 tot 20 euro kosten, terwijl een logistiek medewerker in Nederland 14 euro per uur kost. Daar komt de komende jaren verandering in, zo verwachten de onderzoekers. “Op de lange termijn, met een toename van de productiviteit van de robots, een langere levensduur en een daling van de aanschafprijs wordt dat verschil kleiner en ligt het economische voordeel bij de robots. Ook omdat de kosten van menselijke arbeid altijd blijven stijgen”, verklaart Didier Bréchemier van Roland Berger. Het onderzoeksbureau verwacht dat er nog voor 2020 een groot aantal logistieke oplossingen op de markt komt, waarbij de aanschafprijs onder de 100 duizend euro ligt.

Ongeschoolde banen 
Vooral ongeschoolde banen kunnen worden overgenomen door robots. De logistieke sector kan het aantal verloren banen beperken als het zich goed voorbereid op de komst van robots, maar ook in dat geval zouden er honderdduizenden banen verloren gaan. De robots zijn namelijk aantrekkelijk voor fabrikanten en logistiek dienstverleners omdat ze hiermee productiviteitswinst kunnen boeken. Ze zijn namelijk vier tot zes keer efficiënter zijn dan de mens. Daardoor kunnen bedrijven de kosten voor material handling met 20 tot 40 procent drukken, zo stellen de experts.

Lees ook: De magazijnmedewerker versus de robot: wie wint?

In het rapport worden ook voorbeelden genoemd van robots die de productiviteit in distributiecentra hebben opgeschroefd. Zo zorgde de Kiva, een systeem waarbij karretjes zichzelf door het magazijn begeleiden en zo producten naar de orderpicker brengen, voor een productiviteitsverbetering van 20 tot 40 procent. De Kiva kost tussen tussen de 25.000 en 35.000 euro en de terugverdientijd ligt tussen de 24 en 36 maanden.

Robots uit Japan, Korea en China
Volgens de onderzoekers is het van belang dat Europese bedrijven en overheden investeren in research voor het ontwikkelen en begeleiden van robotica. Gebeurt dat niet, dan zal het banenverlies in Europa nog hoger uitvallen omdat distributiecentra bevolkt zullen worden door robots uit Japan, Korea en China. 

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Jack Gooyaers
    14.06.2016 - 15:53 uur | Jack Gooyaers

    In plaats van mechanisatie en automatisering ofwel robotisering is het wellicht ook zinvol en mogelijk om te kijken naar optimalisering. Bijvoorbeeld door handmatig ordrrpicking te.optimaliseren.

    Deze laagdrempelige investering dientnzowel het belang van efficientie verbetering en opslagverdichting voor beslissingen op management niveau waar het KPI's en rendementen op mi ro-economisch betreft als het belang van werkgelegenheid op macro-economisch niveau op zowel korte, middellange als lange termijn niveau.
    Hoever moet je gaan met robotisering is de vraag. Ofwel wat is de insteek niet steeds vaker "niet omdat het moet maar omdat het kan" principe. Wat zijn van deze insteek de gevolgen als er dure gerobotiseerde systemen worden aangeschaft, qua flexibiliteit in capaciteit, onderhoud en storingsgevoeligheid. Lopen we hiermee onze macro economische verantwoordelijkheid niet voorbij?
    Op decision niveau wordt wellicht te vaak ten onrecht te veel waarde gehecht aan het doorslagge end zijn voor projekten waar een (te) groot prijskaartje aan hangt om the wrong reasons.
    Bovendien zijn of moeten deze beslissers vaak weer verdwenen op moment dat de beperkingen van de voor veel geld aangeschafte gerobotisseerde systemen zich openbaren.