Roland Slegers: ‘Logistieke concepten in e-commerce lopen achter op verkoopkanalen’

Logistiekprofs op 7 januari 2022 | 2 minuten leestijd

Hoe is het gesteld met de logistieke service die webwinkels vandaag de dag bieden? En hoe sluit dat serviceniveau aan bij de verwachtingen van online shoppers? Roland Slegers van DeliveryMatch onderzocht het in de vier grootste e-commercelanden van Europa en bundelde de resultaten gecombineerd met zijn eigen inzichten in een boek: E-commerce logistics in Europe: integrate or stagnate?.

Voor het onderzoek, uitgevoerd met de Breda University of Applied Sciences, werden in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk honderden webwinkels onder de loep genomen. Per land werden 1.000 consumenten bevraagd naar hun ervaringen met de logistieke services van webwinkels. Daarnaast konden respondenten aangeven wat volgens hen verbeterpunten zouden zijn op dit gebied. 

De conclusie die Slegers in het boek trekt: de behoeften van klanten sluiten niet aan bij de dienstverlening van bedrijven. Klanten worden veeleisender, zowel op het gebied van logistieke dienstverlening als duurzaamheid. Volgens de CEO van DeliveryMatch lopen logistieke concepten en operaties achter op verkoopkanalen in hun ontwikkeling. “Aan de voorkant iets verkopen is één, maar de logistieke keten erachter organiseren om een order die vaak vanuit meerdere locaties moet komen en als het even kan op het juiste moment en als het even kan ook nog in één drop bij de consument te krijgen, is een steeds grotere uitdaging”, zegt Slegers in een interview met OnlineRetailer.

In zijn boek beschrijft Slegers welke concepten en operaties nodig zijn om deze gaten te dichten en welk type software hierbij van pas komt. Het boek is nu al verkrijgbaar via bol.com en Verloop Uitgeverij, zowel hardcopy als e-book. 

Gerelateerde artikelen