Robotica en winkels als fulfilmentcentra; dit zijn de logistieke plannen van Zalando
E-commerce 05.02.2019 | Branchenieuws

Robotica en winkels als fulfilmentcentra; dit zijn de logistieke plannen van Zalando

Zalando is volop in ontwikkeling op logistiek vlak. De e-commercereus zet in op verdere automatisering van de distributiecentra en wil in Nederland gaan samenwerken met fysieke winkels. “Die winkels gaan eigenlijk fungeren als kleine fulfilmentcentra.” Een interview met Zalando-directeur Kenneth Melchior. 

Ten tijde van het interview staat Melchior, directeur Zalando Noord-Europa, op het punt naar Stockholm te vertrekken voor de opening van het meest geautomatiseerde distributiecentra tot nu toe. Het centrum is gevestigd in Brunna, vlakbij Stockholm, en heeft een oppervlakte van 30.000 vierkante meter. Er is plaats voor 500 personeelsleden en 50 goods-to-man robots. Zalando zet in het distributiecentrum de robot Butler in, van het bedrijf GreyOrange. “Het dc is echt een combinatie van automatisering en arbeid door mensen. Deze combinatie moet het werk makkelijker en leuker maken voor ons personeel. Ze hoeven door de robots bijvoorbeeld minder lange afstanden af te leggen.”

Verdere automatisering in de dc’s van Zalando is nodig omdat de complexiteit van de processen toeneemt, vertelt Melchior. “We voegen steeds meer producten toe, werken met de assortimenten van externe verkopers etcetera. Dankzij automatisering kunnen we de productiviteit hooghouden en zelfs verbeteren. Daarnaast helpt het bij het onboarden van personeel. We kunnen ze makkelijker aan het werk zetten omdat hun taken minder complex worden.”

Automatisering in bestaande centra

Met het logistiek centrum in Zweden legt Zalando de basis voor automatisering in nieuwe en bestaande distributiecentra. Op de korte termijn opent het twee soortgelijke locaties in Polen en in Italië. Met de lessons learned op deze locaties worden ook de bestaande centra verder geautomatiseerd. Eerder deze maand besloot Zalando afscheid te nemen van de locatie in het Duitse Brieselang, omdat deze te weinig ruimte zou bieden voor automatisering. Er zijn voorlopig geen plannen om ook andere locaties af te stoten, zegt Melchior.

Speculaties over distributiecentrum in Nederland

Is Zalando voornemens om ook in Nederland een distributiecentrum te openen? Begin 2018 meldden verschillende media dat Zalando België boven Nederland verkoos voor de locatie van een nieuw distributiecentrum. Melchior wil dat bevestigen noch ontkennen. “Daar is de afgelopen tijd heel veel over gespeculeerd. We zijn op zoek in de omgeving van Duitsland en Frankrijk. De uiteindelijke locatie hangt helemaal af van de onderhandelingen.”

Voorraden uit fysieke winkels

Waar de online gigant in Nederland in ieder geval mee gaat starten, is de integratie van fysieke winkels op haar platform. Connected retail, noemt de Zalando-directeur het. “Europa telt meer dan 500.000 fysieke winkels. Zij hebben veel voorraad. Daar kunnen wij wat mee. Waarom zouden wij iets vanuit Frankrijk versturen als een winkel in de buurt het ook heeft?” Als de consument een bestelling bij Zalando plaatst, berekent het systeem waar die bestelling het beste vandaan kan komen: uit een van de dc’s van Zalando, de dc’s van externe partners of misschien uit een fysieke winkel in de buurt. “Eigenlijk gaan al die fysieke winkels fungeren als kleine fulfilmentcentra. Het enige wat de winkelier hoeft te doen is het label te printen, de bestelling te verpakken en meegeven aan PostNL. Ook retourzendingen worden weer aan de winkel geadresseerd.” 

In Duitsland werkt Zalando inmiddels samen met zeshonderd winkels. Nederland is de tweede markt waar Zalando dit systeem test. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2019 hoopt Zalando uit de startblokken te zijn. Nu is het nog druk op zoek naar winkels die mee willen draaien. Daar maakt de Zalando-topman zich echter weinig zorgen om. “Onze partners in Duitsland ontvangen op een gemiddelde dag tien extra bestellingen. Dat is een goede propositie.”

Plaats een reactie (0)

Reageren