ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Retourschandaal: Amazon vernietigt op grote schaal producten
11.06.2018 | Branchenieuws

Retourschandaal: Amazon vernietigt op grote schaal producten

De producten die Amazon retour gestuurd krijgt, zijn geen lang leven beschoren. De e-commercegigant zou in Duitsland op grote schaal producten vernietigen. 

Daarover bericht het Duitse televisieprogramma Frontal21 van omroep ZDF. De omroep baseert zich op productlijsten, foto's en verklaringen van medewerkers. Daaruit zou blijken dat Amazon niet alleen retouren, maar ook nieuwe producten vernietigt. 

Koelkasten, matrassen en meubels 

Een medewerker van Amazon stelt dat ze elke dag goederen heeft vernietigd die tienduizenden euro's waard zijn. Het gaat om producten als kleding en mobiele telefoons, maar ook koelkasten, matrassen en meubels. Ook andere werknemers stellen dat Amazon in veel gevallen nieuwe, bruikbare producten vernietigt. 

'Destroy'

Bovendien vermoedt Frontal21 dat Amazon ook producten van externe verkopers vernietigt. Retailers die gebruik maken van Amazon Shipping, kunnen hun onverkochte voorraden bij de grootste online retailer van Duitsland kwijt. Op interne productlijsten is te zien hoe honderden producten, waaronder koptelefoons en kinderschoenen, zijn voorzien van het label 'Destroy', oftewel 'Vernietigen'. 

Lees ook: Amazon bant kopers die te veel retour sturen

Amazon ontkent beschuldiging niet

De retailer ontkent de aantijgingen van Frontal21 niet, maar zegt elke dag te werken aan het verbeteren van de processen 'om zo weinig mogelijk producten af te danken'. "Als producten niet  verkocht, doorverkocht of gedoneerd kunnen worden, werken we samen met opkopers van restanten die deze goederen gebruiken." 

'Een enorm schandaal'

Ook de Duitse politiek houdt zich bezig met de kwestie. Het Duitse minsterie van Milieu noemt het 'een enorm schandaal' en eist dat Amazon de kwestie verder opheldert. Staatssecretaris Jochen Flasbarth: "Zo'n benadering past gewoon niet in deze tijd. Ik ben ervan overtuigd dat veel consumenten geschokt zijn door dergelijk gedrag en het niet zullen accepteren." 


Plaats een reactie (0)

Reageren