Retourplaza lanceert SaaS oplossing voor beoordelen retouren

26.04.2018 | Branchenieuws | 901 keer bekeken
Retourplaza lanceert SaaS oplossing voor beoordelen retouren

Startup Retourplaza lanceert een cloud software product waarmee webwinkels en logistiek dienstverleners de restwaarde van hun retouren kunnen bepalen. 

Retourplaza, dat retouren sinds 2015 een tweede kans geeft, maakt zelf al jaren gebruik van de intelligente software om retouren te ontvangen en beoordelen. Nu lanceert het voor andere bedrijven de SaaS vertaling van deze software, genaamd GRADR. “Retouren kosten tijd en geld", zegt oprichter Jan Minnee over GRADR. "Wij zorgen dat die twee onderdelen tot het minimale worden teruggebracht. Wij stellen webwinkels met de data die GRADR genereert in staat om bijvoorbeeld retouren met een flink beschadigde verpakking alsnog een opbrengst van wel 85 procent van de winkelverkoopprijs te laten realiseren. Met een paar simpele kliks en foto’s in onze Grading app."  

Restwaarde retouren bepalen

Volgens Retourplaza hebben de meeste webwinkels en logistiek dienstverleners het retourproces en de klantenservice wel op orde. Wanneer een pakket echter terugkomt, moet elk artikel individueel beoordeeld worden. Dat gebeurt vaak handmatig, met als uitkomsten 'nieuw' of 'niet nieuw'. "Die laatste categorie neemt in volume en waarde sterk toe en kent per artikel ongelofelijk veel variaties die de restwaarde bepalen", zegt het bedrijf in een persbericht. "Bijvoorbeeld of het artikel beschadigingen heeft, gebruikt is of incompleet is teruggestuurd. Hier ligt nu juist de basis van GRADR. Door ieder item als uniek te beoordelen kan er een hogere waarde gegenereerd worden."

'Zijkant rechts: kleine kras'

Door de volgende koper maximale informatie te geven is het artikel sneller verkocht, meent Minnee. "Want elke koper wil immers weten waar hij/zij aan toe is. Omschrijvingen zoals 'dit artikel kan een mogelijke beschadiging hebben' werken daarin niet. Juist een omschrijving als 'Zijkant rechts: kleine kras' met bijbehorende foto’s en prijs resulteren in een veel hogere opbrengst. Onze software genereert deze content."

Volgens Minnee neemt de interesse in tweedehands producten of tweede kans retouren sterk toe. "Elke procent die een webwinkel meer voor zijn retour kan ontvangen is directe winst. Dat maken we mogelijk met GRADR en die marge is erg welkom in onze sector.”

Datagedreven instructie

Bedrijven die gebruik maken van de softwaretechniek kunnen hier zonder koppeling mee starten. Een standalone GRADR App voor desktop en mobiel zorgt voor de benodigde registratie in het warehouse. Onder meer de orderinformatie, de reden van de retour, alsook het bepalen van de unieke staat creëren automatisch een beschrijving met bijbehorende foto’s. De algoritmes adviseren de prijs en het platform bevat business rules voor het automatisch indelen van de gewenste verkoopkanalen. 

De medewerkers die de app in het warehouse bedienen ontvangen een datagedreven instructie voor de retour. Daarin staat wat er met het pakket moet gebeuren op basis van de algoritmes en gewenste retourproces. Minnee: "Onze klanten krijgen in een oogopslag alle mogelijke data die onder meer de reden van retour combineert met de 'unieke waarheid in de doos'.” 

Gebruikers van GRADR betalen een vaste prijs per retour voor de software. Enkele webwinkels en logistiek dienstverleners zouden inmiddels al gebruik maken van GRADR. 


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren