‘Retail moet control towers inzetten voor logistieke stromen’

Logistiekprofs op 3 augustus 2018 | 2 minuten leestijd

Retailers die mee willen doen in een sterk concurrerend e-commercelandschap, moeten control towers gaan inzetten om de regie te houden over hun logistieke stromen. Dat adviseert ABN Amro. 

Retail kan winst behalen met control towers

Een control tower neemt op basis van data de aansturing en coördinatie van de logistieke teken op zich. Die data komt van retailers en hun ketenpartners. Juist in de online retail kan veel winst worden behaald door middel van control towers, meent ABN Amro. “Bij internetverkoop is logistiek één van de kritische succesfactoren. De opkomst van e-commerce dwingt retailers anders te kijken naar logistiek. Een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van producten, op het juiste moment en op de juiste plek, en dan ook nog eens met zo laag mogelijke kosten vereist een efficiënte en effectieve keten.” 

Minder ritten en betere voorraadbeheersing

Wanneer alle ketenpartners informatie uitwisselen over onder andere voorraadbeheer, transportplanning, warehousemanagement en persoonsplanning, zijn retailers beter in staat om ladingen te bundelen en zo het aantal ritten te verminderen. “Door data-analyse zijn ze in staat toekomstige routes beter te plannen en mogelijke knelpunten tijdig te voorspellen. Tevens kan het gebruik van een control tower leiden tot een betere voorraadbeheersing door gebruik te maken van voorspelscenario’s.

Afsprakenstelsel voor delen data

De bank erkent dat lang niet iedereen staat te popelen om informatie te delen. Daarom moeten afspraken worden gemaakt rondom privacy en eigenaarschap van de data. “Er zijn inmiddels initiatieven zoals iShare. iSHARE is een afsprakenstelsel voor identificatie, authenticatie en autorisatie om het delen van informatie binnen de logistieke sector te bevorderen.”