Rekenmodel en next day delivery moeten pakketbezorging schoner maken

30.01.2018 | Branchenieuws | 857 keer bekeken
Rekenmodel en next day delivery moeten pakketbezorging schoner maken

Om de CO2-uitstoot van pakketbezorging inzichtelijk te maken en te reduceren is een nieuw rekenmodel nodig. Dat stellen Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek. De campagne Bewust Bezorgd moet er bovendien voor zorgen dat consumenten minder vaak voor een spoedbezorging kiezen. 

Op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht lanceerden de partijen een rekenmodel dat is mede-ontwikkeld door retailers als bol.com en Coolblue en vervoerders als PostNL en DHL. Het model berekent de CO2-uitstoot per verzonden pakket en gaat uit van een aantal variabelen: het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat wordt afgelegd, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveropties. Zo komt een boek bij same day delivery uit op een CO2-uitstoot van 29 gram. Laat de consument het boek morgen afleveren, dan bedraagt de uitstoot 19 gram. "Dezelfde dag bezorgen is milieuonvriendelijker omdat het pakje mogelijk in een half leeg busje wordt gebracht", stelt Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tegenover de NOS. "Bij bezorging een dag later, kan er veel beter worden gepland. Het boek gaat mee in een stampvol busje en de CO2-uitstoot per pakje is dus minder." 

Bewustwording onder consumenten

De brancheorganisatie erkent dat er meer en nauwkeurig onderzoek nodig is om de exacte uitstoot van pakketbezorging te meten. Onduidelijk is bijvoorbeeld of consumenten minder vaak met de auto de stad in gaan nu zij producten aan huis geleverd krijgen. De rekentool moet daarom vooral bijdragen aan bewustwording bij de consument.  

Ook webwinkels participeren

Het rekenmodel is onderdeel van de campagne Bewust Bezorgd. Thuiswinkel.org wil de consument in de toekomst ook de mogelijkheid geven om bij het doen van een aankoop te kiezen voor duurzame bezorgmogelijkheden. De oproep moet inzichtelijk maken dat next day delivery tot minder uitstoot leidt dan bezorging op dezelfde dag. Opvallend is dat ook de grote webwinkels - die elkaar veelal beconcurreren met korte aflevertijden - meewerken aan de oproep. "Klopt, maar de minister heeft ook onze branche gevraagd te kijken naar wat wij kunnen doen om de CO2-uitstoot terug te brengen", aldus Jongen. 





Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren