Recordaantal bedrijven aan de slag met barcodes

Logistiekprofs op 7 januari 2019 | 1 minuut leestijd

In 2018 heeft de barcode aan terrein gewonnen. Bijna 2.500 ondernemers kochten GS1 barcodes, een verdubbeling van het aantal bedrijven in 2017. De stijging is toe te schrijven aan de groei van verkoopplatforms als Amazon, Alibaba en bol.com. 

Om producten buiten de eigen webshop te verkopen, hebben bedrijven barcodes nodig. Amazon, bol.com en Wehkamp verplichten online verkopers om GS1 codes te gebruiken. Om die reden is GS1 Nederland in 2017 gestart met het aanbieden van kleinere barcodepakketten. “Het is dan ook een logisch gevolg dat ook in het afgelopen jaar de afname van het aantal kleine barcodepakketten vooral onder MKB-bedrijven enorm is toegenomen”, zegt GS1 Nederland in een verklaring. 

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland noemt officieel geregistreerde barcodes een ‘must’ voor elke winkelier. “Alleen op die manier zijn we met elkaar in staat om producten goed te leveren. En ontstaat er geen verwarring om welk product het gaat en wie verkoopt. Het is je eigen unieke paspoort naar de markt.”

Gerelateerde artikelen