Reclameland steekt miljoen in volautomatische inpakmachine

Logistiekprofs op 4 september 2020 | 3 minuten leestijd

Reclameland wil zijn drukwerk inpakken zonder dat er handen aan te pas komen. De drukkerij steekt 1 miljoen euro in de zogeheten Pack on Time, een inpakmachine die het productieproces met ruim 300 procent moet versnellen. 

‘Unieke machine’

De volautomatische inpakmachine komt van de Zwitserse leverancier Kern. “Deze inpakmachine is echt state-of-the-art en doet iets wat eigenlijk niet kan: drukwerk inpakken zonder dat er handen aan te pas komen”, vertelt CEO van Reclameland Wouter Haan. Volgens Haan vind je nergens anders ter wereld een dergelijke machine. “Bij andere grote online partijen staan ook geavanceerde inpakmachines die eveneens veel kunnen verpakken, maar daar staan twee man personeel de machine met de hand te vullen. Deze machine is echt weer een stap verder.”

De Pack On Time neemt in totaal 150 vierkante meter in beslag en kan vrijwel geheel zonder menselijke aansturing draaien. Haan: “De machine doet alles zelf: van het maken van het kartonnen doosje, tot het verpakken van het product, het dichtlijmen en zelfs het labelen met het verzendadres.” Dat moet Reclameland een forse productiviteitsstijging opleveren: nu verwerkt het bedrijf zo’n 2.000 pakketten per dag, straks zijn dat er 6.000. 

3D-scanner

De verpakkingsmachine wordt gevoerd met een lopende band en verpakt de orders op maat. Bij het inpakken houdt de machine rekening met het type product. “Andere machines vouwen doosjes om de producten heen. Maar dat is niet te doen bij lichte producten, zoals een stapel briefpapier, omdat deze dan omvallen”, legt de CEO uit. De Pack On Time werkt met een 3D-scanner die in een milliseconde de afmeting van de stapel meet. “Dat gebeurt terwijl het product op de lopende band ligt. Daarna wordt de doos op maat gemaakt en kan het drukwerk automatisch in de doos worden geschoven door een lopende band. Het product ligt dan precies goed in de doos.”


Daarnaast maakt de Pack On Time, anders dan andere inpakmachines, geen gebruik van zogenaamd ‘z-karton’ dat bestaat uit losse vellen die in de machine aaneen worden geplakt tot een eindeloze strip karton. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van gewoon karton, dat volgens de CEO minder exclusief en goedkoper is. Omdat de machine bepaalt hoeveel karton er nodig is, blijft er zo min mogelijk restkarton over. 

Extra ruimte nodig

Ter voorbereiding op de komst van de inpakmachine en om het assortiment uit te breiden, heeft Reclameland dit jaar een nieuwe productiehal van 25.000 vierkante meter in gebruik genomen. Daarmee komt het totale bedrijfsoppervlak op 35.000 vierkante meter. In de nieuwe hal in het Groningse Westerbroek wordt het (grootformaat) drukwerk bewerkt, ingepakt en verzonden. Ook wordt er geprint. De huidige hal, die ernaast zit, bestaat uit kantoorruimte en wordt gebruikt voor opslag en drukpersen.

Gerelateerde artikelen