PostNL ziet winst verdubbelen in drukste jaar ooit
Coronacrisis 02.03.2021 | Branchenieuws

PostNL ziet winst verdubbelen in drukste jaar ooit

De coronacrisis heeft PostNL geen windeieren gelegd. De omzet van het post- en pakketbedrijf steeg vorig jaar met 400 miljoen euro naar een totaal van 3,25 miljard. De winst verdubbelde bijna. 

Dat meldde PostNL maandag bij de bekendmaking van de jaarcijfers. De winst na aftrek van belastingen en rente groeide naar 245 miljoen euro, ten opzichte van 135 miljoen euro in 2019. Dat maakt 2020 het beste jaar uit de geschiedenis van het bedrijf. 

"2020 kan worden omschreven als een uitzonderlijk jaar met ongekende omstandigheden", aldus CEO Herna Verhagen. "Dankzij de enorme inzet van onze mensen en de veerkracht van onze bedrijfsactiviteiten konden we een essentiële rol in de samenleving vervullen."

De omzetgroei van PostNL is met name toe te schrijven aan de pakketdivisie. Er werden in totaal 337 miljoen pakketten bezorgd. Vooral kleine en middelgrote webwinkels maakten vaker gebruik van de diensten van het bedrijf. 

December was een recordmaand voor de marktleider in pakketten. Er werden bijna 30 procent meer pakketten verstuurd dan in 2019. Op piekdagen verwerkte het bedrijf 1,7 miljoen zendingen. 

Lees ook: Pakketmarkt afgelopen jaar met 103 procent gegroeid

Meer kerstkaarten

In december steeg ook de hoeveelheid post. Ten opzichte van eerdere jaren werden er vaker kerstkaarten verstuurd. Over het gehele jaar daalde de postbezorging echter met 10 procent. 

Prognose 2021

PostNL verwacht dat 2021 eveneens een druk jaar wordt, zij het in mindere mate dan afgelopen jaar. In januari voorspelde het een nettowinst van 185 miljoen euro. Die prognose werd maandag verhoogd, mede door de aanhoudende sluiting van fysieke winkels. Het bedrijf mikt dit jaar op een nettowinst van 205 tot 225 miljoen euro. 

Kritiek zelfstandige bezorgers

2020 was ook het jaar waarin PostNL regelmatig onder vuur kwam te liggen. Al kort na de uitbraak stapten pakketbezorgers naar de rechter om een hoger tarief af te dwingen. Na de drukke decembermaand trok de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) wederom aan de bel. Veel onderaannemers die voor PostNL rijden zouden routes teruggeven. "De grens van wat redelijkerwijs van onderaannemers en hun bezorgers gevraagd kan worden is wat ons betreft bereikt", aldus BVPD nadat bekend werd dat de piekdrukte voorlopig zou aanhouden. PostNL stelde zich niet in het geschetste beeld te herkennen. 

Afbeelding: JPstock / Shutterstock.com



Plaats een reactie (1)

Reageren
  • 04.03.2021 - 10:55 uur | Stef Bouwhuis

    Als u het programma van de Monitor over PostNL heeft gezien dan ziet u dat de interviewer op een gegeven moment concludeert dat op elke terechte vraag over beloning de woordvoerder schermt met dooddoeners.

    Als bestellers genoodzaakt zijn rennend te bezorgen, omdat ze anders het aantal afleveringen binnen de tijdvensters niet kan 'redden' en als reactie daarop PostNL de prijs per stopt verlaagd, omdat door het grote aantal stops uur de 'bezorgondernemer' dreigt meer om te zetten (minimum) dan PostNL noodzakelijk vindt, zie je dat het systeem van het betalen per stop met en wisselende vergoeding oneerlijk is.

    Als je harder werkt, zou je meer opbrengst moeten hebben. Nu zorgt PostNL dat bezorgondernemers 'arm en afhankelijk' blijven. Immers om te kunnen rijden moeten ze bussen leasen. Als plotsklaps de opdracht (door een verkeerde opmerking) wordt ingetrokken, dan lopen de kosten van mensen en materiaal door. Ze zitten dus letterlijk in de 'tang'.

    Als de woordvoerder tegen de interviewer zegt dat de meeste bezorg(onder)aannemers al meer dan 10 jaar bij PostNL zitten en dat ze dus zo ontevreden niet zijn, wordt bovenstaande niet 'meegenomen'.

    Een minimum afleverprijs zou 'vast' moeten zijn en aan de bezorgondernemer zekerheid moeten bieden.