PostNL zet transformatie naar logistiek bedrijf door

09.05.2017 | Branchenieuws | 422 keer bekeken
PostNL zet transformatie naar logistiek bedrijf door

De focus op e-commerce legt PostNL geen windeieren. De post- en pakketvervoerder zag zijn omzet uit e-commerce in het eerste kwartaal van 2017 groeien tot 34 procent.

Dat is een stijging van 3 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers gepubliceerd door PostNL. De pakkettendivisie is nu goed voor 29 procent van de totale omzet (864 miljoen euro) van het bedrijf. Het bedrijfsresultaat lag na de eerste drie maanden van 2017 op 61 miljoen euro. In deze periode verwerkte het bedrijf 8 procent meer pakketten. Het volume geadresseerde post daalde met 9,6 procent. Een daling die al meerdere jaren gaande is.

Om de krimp in de postmarkt op te vangen focust PostNL zich op groeimarkten, zoals food. “We zetten de transformatie van onze organisatie naar een logistiek bedrijf voor e-commerce verder door”, aldus ceo Herna Verhagen. “Zo werken we onder meer aan het verder vergroten van onze footprint op het gebied van foodbezorging. Onze ambitie is om de aanbieder van e-food logistieke diensten te worden in de Benelux.” 

Samenwerking AliExpress
Vorige week kreeg PostNL er een grote internationale klant bij. De vervoerder gaat in Nederland de distributie van Chinese marktplaats AliExpress verzorgen. Nu duurt het vaak nog enkele weken voordat bestellingen van AliExpress de ontvanger in Nederland bereiken. De exclusieve samenwerking met PostNL moet dat proces voortaan versnellen. De Nederlandse vervoerder heeft namelijk een Aziatische tak: Spring Global Delivery Services. Hierdoor kunnen pakketten al in China aan het netwerk van PostNL worden gegeven, wat zorgt voor een sneller bezorgproces. 

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren