PostNL verhoogt pakkettarief, volumegroei pakketten valt tegen
Transport & Distributie 04.11.2019 | Branchenieuws

PostNL verhoogt pakkettarief, volumegroei pakketten valt tegen

PostNL verhoogt de tarieven voor pakketten voor het eerst sinds vijf jaar. Het versturen van een pakket kost voortaan 7,25 in plaats van 6,95 euro. 

Met de stijging van 4,3 procent zegt PostNL de inflatie van de afgelopen jaren op te willen vangen. De kosten zijn gestegen, terwijl het tarief onveranderd bleef. Daarnaast wil het investeren in sorteercentra, personeel en pakketpunten om de kwaliteit van de bezorging te waarborgen. Voor de online frankering van pakketten stijgt de prijs van 6,50 naar 6,75 euro. 

Stijging posttarieven

Ook de posttarieven gaan omhoog. Voor een postzegel vraagt PostNL 0,91 in plaats van 0,87 euro. Met een stijging van 4,6 procent blijft de marktleider in post- en pakketten onder het tariefplafond dat waakhond ACM eerder met 14,6 procent verhoogde. 

Lager groeitempo pakketten

Het post- en pakketbedrijf publiceerde maandag ook zijn cijfers over het derde kwartaal. De omzet bedroeg 636 miljoen, ten opzichte van 638 miljoen euro in 2018. Het onderliggend cash bedrijfsresultaat steeg met 2 miljoen naar 25 miljoen euro. Volgens PostNL heeft de 'aanhoudende internationale economische druk' een negatief effect op de resultaten. De volumegroei van pakketten kwam dit kwartaal uit op 11 procent, een afname ten opzichte van eerdere kwartalen. In sommige segmenten is een aanhoudend lager groeitempo te zien, aldus PostNL.

Overname Sandd

Ook de overname van evenknie Sandd drukt de reultaten van PostNL, met name in het laatste kwartaal van 2019. Voor heel 2019 voorspelde het bedrijf een onderliggend cash bedrijfsresultaat van 170-200 miljoen euro. Door de financiële effecten van de overname van Sandd stelt PostNL die verwachtingen bij naar 150-180 miljoen euro. 


Plaats een reactie (0)

Reageren