PostNL start pilot met transportfiets in Nijmegen
Transport & Distributie 06.07.2020 | Branchenieuws

PostNL start pilot met transportfiets in Nijmegen

PostNL test in Nijmegen een nieuw concept voor stadsdistributie. Een primeur voor de marktleider in pakketten: niet eerder werkte PostNL met een elektrische fiets die speciaal werd ontworpen voor de bezorging van pakketten. In de laadruimte passen precies twee standaard rolcontainers van PostNL.

De pilot, die tot september loopt, moet inzicht geven in het functioneren van dit type elektrische fiets. Het voertuig is nieuw voor PostNL, dat al eerder pakketten bezorgde met elektrische voertuigen en bakfietsen. "Maar die waren niet speciaal voor pakketbezorging ontwikkeld", zegt Marije Hakkert, logistiek ontwerper bij PostNL.  

Driewielige transportfietsen

De elektrische, driewielige transportfietsen zijn van het Nederlandse bedrijf Fulpra en bedoeld voor pakketbezorging in een stedelijke omgeving. De fietsen zijn een meter breed, hebben een maximum snelheid van 25 kilometer per uur en een actieradius van ongeveer zeventig kilometer. Achter op de fiets is een gesloten kast gemonteerd met een laadruimte van 2,6 kubieke meter. “Daarin passen precies twee standaard rolcontainers van PostNL, die met behulp van oprijgoten eenvoudig geladen en gelost kunnen worden", licht Fulpra-directeur Niels Markvoort toe. De fietsen hebben een elektrisch vermogen van zo'n duizend watt, ongeveer vier keer zoveel als het vermogen van een normale elektrische fiets. Sensoren en een communicatiesysteem zorgen dat de fiets op afstand kan worden gemonitord en routes worden geoptimaliseerd. 

Stadshub

De pakketbezorging vindt plaats vanaf een hub aan de rand van de Nijmeegse binnenstad. Daar worden de transportfietsen gestald en opgeladen. Vanuit het PostNL-sorteercentrum in Elst worden rolcontainers met pakketten per vrachtwagen aangevoerd en in de hub overgeladen op de transportfietsen. Elke fiets zal naar verwachting drie rondes per dag maken en dagelijks zes rolcontainers met pakketten bezorgen.

Toegankelijkheid fietspaden en straten

Voor het gebruik van de transportfietsen, die zijn goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer, is geen helm of rijbewijs nodig. De voertuigen mogen op het fietspad rijden. De gemeente Nijmegen heeft bovendien toestemming gegeven voor levering in straten waar normaal niet gefietst mag worden. 

Evaluatie

Na de pilot wil PostNL besluiten of het bezorging per transportfiets in Nijmegen voortzet en of het nieuwe concept voor stadsdistributie ook toepasbaar is in andere binnensteden. PostNL heeft de ambitie om de last mile in 2030 in de gehele Benelux uitstootvrij te verzorgen. Nijmegen, dat één van de ondertekenaars is van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek, streeft naar emissievrije levering in de stadskernen tegen 2025.


Plaats een reactie (0)

Reageren