26.08.2015 | Branchenieuws

‘PostNL komt weer in de problemen door situatie chauffeurs’

Het leek weer even rustig rondom PostNL, nadat het bezorgbedrijf vorige maand het nieuws domineerde omdat de chauffeurs staakten voor betere arbeidsvoorwaarden. Toch moeten we er niet vanuit gaan dat PostNL nu alles weer op de rit heeft, zegt Maurice Jacobs van belangenclub SubcoPartners. Er zouden namelijk nieuwe bezorgproblemen op de loer liggen. 

Eurovergunning
PostNL biedt de chauffeurs 10 procent extra loon. Maar pas als de zelfstandige postbezorgers van PostNL 25 procent extra ontvangen, kunnen zij volgens Jacobs het hoofd boven water houden. De chauffeurs moeten namelijk per 1 januari in het bezig zijn van een zogenoemde Eurovergunning. Dat houdt in dat de zzp’er iemand in dienst moet hebben die hem kan vervangen. Bij het verlenen van de vergunning wordt tevens verlangd dat de chauffeur een opleiding volgt en kredietwaardig is.

Noodgedwongen stoppen 
Omdat veel chauffeurs niet aan deze voorwaarden kunnen voldoen als zij niet gecompenseerd worden, zijn zij genoodzaakt om te stoppen. “PostNL heeft chauffeurs zonder vergunning al verschillende keren laten weten dat ze voor 1 oktober een opzegging van de vervoersovereenkomst zullen ontvangen, die per 1 januari ingaat. Tot vijfhonderd routes worden niet meer ingevuld als chauffeurs noodgedwongen moeten stoppen. Dan blijven er heel veel pakjes liggen, daar hoeven we niet voor te staken”, aldus Jacobs tegen Twinkle.

In dienst bij PostNL 
Een oplossing zou zijn dat de zelfstandige chauffeurs in dienst treden bij PostNL. Maar volgens Jacobs willen of kunnen veel subcontractors dat niet. “Als subcontractors stoppen met hun eigen bedrijf, hebben ze meestal schulden die ze moeten aflossen. Denk aan btw en inkomstenbelasting. En waarom zou je in dienst gaan bij een partij die je jarenlang heeft uitgeknepen?”

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (0)

Reageren