‘PostNL komt weer in de problemen door situatie chauffeurs’

Logistiekprofs op 26 August 2015

Het leek
weer even rustig rondom PostNL, nadat het bezorgbedrijf vorige maand het nieuws
domineerde omdat de chauffeurs staakten voor betere arbeidsvoorwaarden. Toch
moeten we er niet vanuit gaan dat PostNL nu alles weer op de rit heeft, zegt
Maurice Jacobs van belangenclub SubcoPartners. Er zouden namelijk nieuwe bezorgproblemen
op de loer liggen. 

Eurovergunning
PostNL biedt de chauffeurs 10 procent extra loon. Maar pas als de zelfstandige
postbezorgers van PostNL 25 procent extra ontvangen, kunnen zij volgens Jacobs
het hoofd boven water houden. De chauffeurs moeten namelijk per 1 januari in
het bezig zijn van een zogenoemde Eurovergunning. Dat houdt in dat de zzp’er iemand
in dienst moet hebben die hem kan vervangen. Bij het verlenen van de vergunning
wordt tevens verlangd dat de chauffeur een opleiding volgt en kredietwaardig
is.

Noodgedwongen stoppen 
Omdat veel chauffeurs niet aan deze voorwaarden kunnen voldoen als zij niet
gecompenseerd worden, zijn zij genoodzaakt om te stoppen. “PostNL heeft
chauffeurs zonder vergunning al verschillende keren laten weten dat ze voor 1
oktober een opzegging van de vervoersovereenkomst zullen ontvangen, die per 1
januari ingaat. Tot vijfhonderd routes worden niet meer ingevuld als chauffeurs
noodgedwongen moeten stoppen. Dan blijven er heel veel pakjes liggen, daar
hoeven we niet voor te staken”, aldus Jacobs tegen Twinkle.

In dienst bij PostNL 
Een
oplossing zou zijn dat de zelfstandige chauffeurs in dienst treden bij PostNL.
Maar volgens Jacobs willen of kunnen veel subcontractors dat niet. “Als
subcontractors stoppen met hun eigen bedrijf, hebben ze meestal schulden die ze
moeten aflossen. Denk aan btw en inkomstenbelasting. En waarom zou je in dienst
gaan bij een partij die je jarenlang heeft uitgeknepen?”

Redactie LogistiekProfs