ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
PostNL boekt minder winst, maar is goed op weg met e-commerce
E-commerce 09.05.2018 | Branchenieuws

PostNL boekt minder winst, maar is goed op weg met e-commerce

PostNL noteerde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 0,5 procent tot 875 miljoen euro. De winst zakte echter fors, van 41 miljoen naar 14 miljoen euro. Ondertussen blijft het omzetaandeel van e-commerce in rap tempo groeien.

De omzet van PostNL gerelateerd aan e-commerce steeg in het eerste kwartaal naar 42 procent. Een jaar eerder bedroeg het aandeel e-commerce nog 34 procent. Daarmee lijkt PostNL goed op weg te zijn naar haar ambitie om in 2020 meer dan 50 procent van de omzet uit e-commerce te halen. "Zoals verwacht, was ons resultaat in het eerste kwartaal lager dan vorig jaar. We blijven echter goede voortgang maken met onze transformatie naar dé aanbieder van postale en logistieke diensten in de Benelux", reageert ceo Herna Verhagen. 

Consolidatie postmarkt

Het volume geadresseerde post daalde met 10,3 procent. Het volume pakketten steeg met 25 procent. "De volumedaling bij Mail in Nederland zette zich voort conform onze verwachtingen. De belangrijkste reden hiervoor blijft substitutie, maar geholpen door eerdere maatregelen van de ACM, zien we nog steeds toenemende concurrentie van andere postvervoerders." PostNL dringt erop aan dat de regelgeving zo spoedig mogelijk moet worden aangepast 'om een ordelijke en rationele aanpassing van de Nederlandse postmarkt te kunnen faciliteren'. Bovendien is consolidatie van partijen binnen de postmarkt onvermijdelijk, zo meent de post- en pakketvervoerder. 

Investeringen in groei

Bij pakketten nam de omzet toe, mede dankzij de overnames op het gebied van logistieke diensten die PostNL in 2017 deed. Verhagen: "De sterke toename van het volume is de reden voor de geplande investeringen in groei. Dit is zichtbaar in ons resultaat." Eerder dit jaar kondigde de topvrouw aan dat PostNL 120 miljoen euro investeert in de bouw van zes nieuwe distributiecentra in Nederland en België. "De bouw van drie nieuwe sorteercentra is van start gegaan. We verwachten dat deze tegen het eind van het jaar bij gaan dragen aan efficiencyverbeteringen." 

Plaats een reactie (0)

Reageren